milieutechnologie (2009-2010)

Deze cursus plaatst de milieutechnolgie in de context van het milieubeleid, de milieuwetgeving en milieuzorgsystemen. Verontreiniging, zuivering en sanering van de milieucompartimenten water, lucht, bodem komen aan bod.

Milieubeleid en betrokken organisaties

Milieuwetgeving

Waterverontreiniging en waterzuivering

Luchtverontreiniging en luchtzuivering

Bodemverontreiniging en bodemsanering

Relatie tussen milieu, industrie, technologie

Milieuzorgsystemen

A. Algemene competenties

  • 01. Op een wetenschappelijke wijze kunnen denken en handelen
  • 03. Beschikken over het vermogen tot oordeelsvorming in een onzekere context
  • 04. Kunnen reflecteren op het eigen denken en werken en het kunnen vertalen van die reflectie naar het ontwikkelen van meer adequate oplossingen
  • 05. Beschikken over het vermogen tot communiceren van het eigen onderzoek en probleemoplossingen met vakgenoten en leken

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 01. Kunnen gebruiken van methoden en technieken in onderzoek
  • 02. Kunnen ontwerpen van onderzoek

C. Beroepsspecifieke competenties

Toelichting:
De studenten kunnen de problematiek van milieuvervuiling beschrijven en verklaren. De studenten kunnen de verschillende vervuilingsparameters van afvalwater, oppervlaktewater, lucht en bodem beschrijven en verklaren. De studenten kunnen de problemen in verband met waterverontreiniging, luchtverontreiniging, bodemverontreiniging analyseren. De studenten kunnen de verschillende technieken voor waterzuivering, luchtzuivering, bodemsanering beschrijven en evalueren. De studenten kunnen de juridische aspecten en beleidsaspecten van milieuzorg en milieusanering in Vlaanderen bespreken. De studenten hebben notie van milieuzorgsystemen.

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

Basiskennis van anorganische en organische chemie.

Beginselen van algemene technologie

 

 

A. Type

  • handboek
  • materiaal op leeromgeving

B. Verplichte leermiddelen

Vandecasteele C., Block C.. Milieuproblemen en –technologie (2006). Lannoo Campus, Leuven (2e verbeterde druk jan. 2008).

 

Toledo : KHK-OA90115

C. Aanbevolen leermiddelen

Annaert, L., Heyman, J., Somers, W., Vancleynenbreugel, W., Verhoeven, A. Milieurecht in kort bestek  (2005,  vierde uitgave). Brugge, Die Keure.

 

H. Crevits (2008). Beleidsbrief Leefmilieu en Natuur 2008

http://docs.vlaanderen.be/portaal/beleidsbrieven2007-2008/crevits/beleidsbrief_LNE_Crevits.pdf

 

Studenten kunnen als gast toegang krijgen tot het KHK-milieuplatform, een Toledo-communicatieforum (C-060005-K-0809). Het platform wordt beheerd door milieucoördinator M. Van Rumst. Toegang wordt aangevraagd via de vakdocent.

A. Types

  • hoorcollege

B. Omschrijving

A. Types

  • schriftelijk examen

B. Omschrijving

De wijze waarop de student de onderdelen van de leerstof moet beheersen en de onderdelen in verband moet  kunnen brengen is gedetailleerd geformuleerd op Toledo.

Tijdens de lessen hebben de studenten de gelegenheid om vragen te stellen. Ook buiten de lesuren en per mail kunnen vragen gesteld worden. Oefeningen worden klassikaal opgelost. De PowerPointpresentaties en andere bijkomende informatie wordt op Toledo ter beschikking gesteld. 

OA:
03200590
Code:
03200590
Vakcoördinator:
Ward Colen
Semester:
2
Studiepunten:
2,2
Onderwijstaal:
Nederlands