Ontwerpen 1 (2009-2010)

Basisnormen voor technische tekeningen toepassen. Perspectieven begrijpen en tekenen. Aanzichten begrijpen en tekenen. Doorsnedes begrijpen en tekenen. Maataanduidingen begrijpen en tekenen. Toleranties en passingen begrijpen, berekenen, selecteren en op tekening aanbrengen. Oppervlakteruwheid begrijpen, selecteren en correct op een tekening aanbrengen. Materiaalaanduidingen begrijpen en opzoeken. Schroefdraadsoorten herkennen en opzoeken. Een correcte technische tekening maken met al de nodige aanduidingen. Een eenvoudig machineonderdeel kunnen ontwerpen.

A. Algemene competenties

  • 01. Denk- en redeneervaardigheid
  • 02. Informatie verwerven en verwerken
  • 03. Kritisch reflecteren
  • 04. Projectmatig en methodisch handelen in functie van creatieve kennisontwikkeling
  • 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben
Toelichting:
De student kan een geheel van informatie opsplitsen in essentiële deelaspecten en deze formuleren, relateren en begrijpen
De student beheert verzamelde en gecreëerde informatie
De student beoordeelt eigen werk en werkwijze op basis van evaluatiecriteria
De student genereert planmatig eigen oplossingen door deze te relateren aan reeds gekende en opgeloste problemen
De student onderneemt activiteiten die de ontwikkeling van levenslang leren stimuleren (zelfstudie, overleg met medestudenten)

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 08. Teamgericht kunnen werken
Toelichting:

De student gaat moeilijke taken niet uit de weg;
De student werkt actief mee aan elke opdracht;
De student doet zelf voorstellen.

C. Beroepsspecifieke competenties

  • BC2 Een keuze maken uit een aantal bestaande of zelf bedachte concepten, oplossingen en/of implementaties.
  • BC3 Plannen tekenen ter voorbereiding van het ontwerp.
Toelichting:

De student kan de normen raadplegen, technische tekeningen maken van mechanische constructies volgens de ontwerpeisen en de normen, functionele en technische specificaties omzetten in een tekening, technische dossiers samenstellen.

 

 

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

A. Type

  • cursus
  • Andere: catalogi

B. Verplichte leermiddelen

Mertens G., 2007, Ontwerpen 1, cursus, KHKempen, Geel

C. Aanbevolen leermiddelen

A. Types

  • hoorcollege
  • oefenpracticum
  • projectwerk

B. Omschrijving

A. Types

  • schriftelijk examen
  • permanente evaluatie
  • open boek

B. Omschrijving

OA:
05210860
Code:
05210860
Vakcoördinator:
 
Semester:
1
Studiepunten:
2
Onderwijstaal:
Nederlands