Stoornissen bij kinderen en adolescenten (2009-2010)

Theoretisch kader: Kernproblematiek : Gedragsstoornissen

 

-          Multiproblemcasus 

 

-          De cliënt, de stoornis  en zijn context: beschrijven van symptomen, van de persoon, van de context en de behandeling

 

-          De benadering (begeleiding, behandeling…) met aandacht voor de verschillende denkkaders

 

-          De  organisatie van de hulpverlening

 

-          Juridische en ethische  aspecten

 

-          Interculturele aspecten

 

-          Financiële aspecten

 

-          Intervisie en praktijkervaringen

 

-          Recente inzichten vanuit wetenschappelijk onderzoek

 

Klinisch:

 

-          interactie en gedrag op functioneel niveau

 

communicatie

A. Algemene competenties

Toelichting:

 

-      Student ontwerpt, plant, begeleidt, evalueert en herziet processen binnen de GGZ

 

o    gebruikt menswetenschappelijke en ervaringsgerichte kennis

 

o    voert preventieve en hulpverlenende  interventies uit op een  methodisch wijze

 

-           Student functioneert als medewerker vanuit de missie, doelstellingen en het beleid van de

 

organisatie

 

o   werkt multidisciplinair samen met vakgenoten,  andere beroepsbeoefenaars en vrijwilligers en ontwikkelt professionele relaties met derden

 

o   bevordert de kwaliteit van hulpverlening

 

-          Student denkt en handelt bewust ondernemend

 

-          Student ontwikkelt en bevordert beroep van (gespecialiseerde) hulpverlener in de GGZ zowel de eigen professionaliteit, deze van anderen, als van het beroep van (gespecialiseerde) hulpverlener in de GGZ.

 

Dit gebeurt binnen een ethisch/juridisch kader

 

 

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

C. Beroepsspecifieke competenties

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

Een grondige voorkennis van de algemene psychologie en psychopathologie  is noodzakelijk.

 

A. Type

B. Verplichte leermiddelen

C. Aanbevolen leermiddelen

A. Types

B. Omschrijving

        Interactieve hoorcolleges

 

-          Lezingen door deskundigen

 

-      Werkcolleges met casusbespreking en discussie

 

-      bezoek aan een instelling

 

-          Zelfstudieopdrachten en groepsmatige bespreking

 

-          Training

 

-          Intervisiesessie rond praktijkervaringen

 

A. Types

B. Omschrijving

-  persoonlijk werkstuk

 

- schriftelijke overall bevraging

 

- procesbeoordeling via supervisie

 

OA:
09290200
Code:
09290200
Vakcoördinator:
 
Semester:
1+2
Studiepunten:
4
Onderwijstaal:
Nederlands