Economie deel 4 (2009-2010)

algemene economie:

- internationale handel: het belang van internationale handel, verklaring voor internationale handel en voordelen van vrijhandel, vrijhandel en protectionisme, organismen van internationale economische samenwerking, globalisering.

- economische groei: begrip, determinanten van de groeibeweging, voor- en nadelen van economische groei, duurzame ontwikkeling

 

toegepaste economie:

- bedrijfseconomische aspecten; analyse van de jaarrekening, aankoopbeleid, prijsbeleid, verkoopbeleid, investeringsbeleid

 

vakdidactiek:

- actief leren: onderzoeksopdrachten, geprogrammeerde instructie, krachtige leeromgevingen

A. Algemene competenties

  • 02. Informatie verwerven en verwerken
  • 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 08. Teamgericht kunnen werken

C. Beroepsspecifieke competenties

  • C03 Inhoudelijk expert.
  • C05 Innovator-onderzoeker.
Toelichting:

inhoudelijk expert:

de student verwerft inzicht in

- de werking van internationale handel

- de determinanten en het belang van economische groei

- het economisch handelen van bedrijven

- vakdidactische principes en vaardigheden

 

innovator-onderzoeker:

- verwerven van onderzoeksvaardigheden door aangereikt bronnenmateriaal te analyseren en te werken.

- verwerven van onderzoeksvaardigheden door eigen bronnenmateriaal op te zoeken en te selecteren in functie van opgegeven onderzoeksopdrachten

 

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

A. Type

  • handboek
  • cursus
  • materiaal op leeromgeving

B. Verplichte leermiddelen

C. Aanbevolen leermiddelen

A. Types

  • hoorcollege
  • groepswerk
  • begeleide zelfstudie

B. Omschrijving

A. Types

  • schriftelijk examen
  • permanente evaluatie

B. Omschrijving

De student volgt in kleine klasgroepen de hoorcolleges en krijgt hierbij, indien nodig, individuele begeleiding. Bij taken en opdrachten wordt steeds individuele feedback gegeven. Al naargelang de voorkennis krijgt de student differentiatie-oefeningen en kunnen extra oefeningen en uitleg voorzien worden.

OA:
10256560
Code:
10256560
Vakcoördinator:
Evi Steurs
Semester:
2
Studiepunten:
6
Onderwijstaal:
Nederlands