Projectwerk (2009-2010)

De student werkt gedurende twee volledige weken aan 2 verschillende projecten op basis van probleem gestuurd onderwijs. In een eerste week wordt er nader ingegaan op het methodisch opzetten van projecten in de ergotherapeutische hulpverlening. De studenten werken zelf een project uit en voeren een opstartmoment uit op één van de stageplaatsen.

In de tweede week wordt arbeidszorg als centrale thema uitgewerkt. De student krijgt enkele praktijkvoorbeelden van cliënten die ondanks hun beperkingen toch een job kunnen uitvoeren in een niet betaald circuit. Ze werken zelf een reële arbeidsvraag uit van een cliënt en toetsen hun gekozen strategie bij de begeleidend ergotherapeut.

A. Algemene competenties

  • 01. Denk- en redeneervaardigheid
  • 02. Informatie verwerven en verwerken
  • 03. Kritisch reflecteren
  • 04. Projectmatig en methodisch handelen in functie van creatieve kennisontwikkeling
  • 05. Leiding geven
  • 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
  • 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben
Toelichting:

 

Tijdens projectwerk wordt slechts een beperkte aanzet gegeven aan informatie. De overige kennis moeten studenten zelf verwerven. Daar er steeds in groepjes gewerkt wordt, vergt dit specifieke leidinggevende en communicatieve vaardigheden.

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 08. Teamgericht kunnen werken
  • 10. Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk
Toelichting:
Het proces dat afgelegd wordt in groep is zeer belangrijk en maakt dan ook deel uit van het evaluatieproces.

C. Beroepsspecifieke competenties

  • C03 De ergotherapeut is in staat om paramedisch en agogisch te handelen om op een verantwoorde en methodische wijze aan verandering of behoud te werken.
  • C05 De ergotherapeut kan wetenschappelijke informatie zelfstandig verwerven en verwerken om zichzelf een proces van levenslang leren eigen te maken.
  • C06 De ergotherapeut kan op adequate wijze verschillende communicatieprincipes vlot toepassen en is in staat te interveniëren op het communicatieniveau van de cliënt en het cliëntsysteem.
Toelichting:
Door de rechtstreekse link met het werkveld en de cliënten kunnen bovenvermelde competenties door de studenten verwerkt worden.

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

A. Type

  • cursus
  • audiovisueel materiaal
  • materiaal op leeromgeving
  • materiaal op WWW

B. Verplichte leermiddelen

cursuspakketten opgemaakt specifiek voor deze weken.

C. Aanbevolen leermiddelen

A. Types

  • hoorcollege
  • discussieseminarie
  • groepswerk
  • begeleide zelfstudie
  • elektronisch leerplatform
  • projectwerk
  • bedrijfsbezoeken

B. Omschrijving

tijdens het projectwerk komen verschillende werkvormen aan bod. Ze wisselen elkaar continu af terwijl de rode draad het groepswerk is.

A. Types

  • paper/werkstuk
  • presentatie
  • projectwerk
  • peer assessment

B. Omschrijving

Elke projectweek heeft zijn eigen puntenverdeling die opgenomen is in de werkbundels. De verhouding tussen de 2 projecten is 50% - 50% en vormt uiteindelijk één cijfer op 20 dat afgerond wordt in het eerste semester.

De begeleiding gebeurt door minimum 3 vakdocenten ergotherapie en wordt gecoacht vanit een vakoverschrijdende begeleidingsstijl.
OA:
06200030
Code:
06200030
Vakcoördinator:
Koen Geenen
Semester:
1
Studiepunten:
3
Onderwijstaal:
Nederlands