analoge technieken pract (2009-2010)

Niet-lineaire analoge systemen met operationele versterkers - Klein-signaal versterkers bij lage en hoge frequenties - Terugkoppelversterkers - Stabiliteit - Gebruik van Bodediagramma - Oscillatoren

A. Algemene competenties

  • 01. Denk- en redeneervaardigheid
  • 02. Informatie verwerven en verwerken
  • 03. Projectmatig en methodisch handelen in functie van creatieve kennisontwikkeling
  • 04. Vermogen tot kritische reflectie
  • 06. In teamverband werken
  • 07. Verantwoordelijkheid opnemen
  • 08. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
  • 09. Een ingesteldheid hebben tot levenslang leren
Toelichting:

Vanuit de wiskundige berekeningen leggen de studenten verbanden naar de werking van de componenten en de schakelingen.

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 01. Een onderzoekende houding hebben met inbegrip van een appreciatie van de onzekerheid, de ambiguïteit en de grenzen van de kennis
  • 03. In staat zijn om de relevante data te verzamelen die de oordeelsvorming over maatschappelijke, wetenschappelijke en ethische vraagstukken kunnen sturen
  • 06. Kunnen werken in teamverband
Toelichting:

De studenten werken meestal in groepjes van 2 de opdrachten uit. Onderling overleg over de te volgen methode is noodzakelijk.

 

 

 

C. Beroepsspecifieke competenties

  • C01 Systematische kennis hebben van de kernelementen van een discipline.
  • C02 Gedetailleerde kennis hebben, geïnspireerd door de nieuwste ontwikkelingen van de discipline.
  • C03 Begrip hebben van de structuur van het vakgebied en samenhang met andere vakgebieden.
  • C04 Praktisch gericht kunnen denken en handelen vanuit wetenschappelijk inzicht.
  • C14 Engineeringscompetentie: diagnose stellen, ontwerpen, productie operationeel houden, nazorg voor (geautomatiseerde) systemen, inclusief analoge en digitale filters (ELO-ICT).
Toelichting:
De student kan een kleinsignaalversterker als transistorschakeling analyseren. De student kan een terugkoppelversterker systematisch analyseren. De student kan de stabiliteit van een terugkoppeld systeem, en specifiek een teruggekoppelde versterker analyseren. De student kan een oscillator analyseren en aanpassen aan de gewenste specificaties.

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

Netwerkstellingen Diodes en eenvoudige schakelingen Transistors en eenvoudige schakelingen Operationele versterkers en lineaire analoge schakelingen

A. Type

  • cursus
  • materiaal op leeromgeving

B. Verplichte leermiddelen

Eigen cursus Verwijzingen naar interessante websites Literatuur (verplicht of aanbevolen) Operational Amplifiers and Linear Integrated Circuits van Coughlin & Driscoll Design of Analog Integrated Circuits and Systems van Laker & Sansen

C. Aanbevolen leermiddelen

Er wordt een licentie op een software pakket aangeboden zodat de studenten alle schakelingen op een eigen PC kunnen uittesten.

A. Types

  • hoorcollege
  • labo en werkcollege

B. Omschrijving

In een goed uitgerust labolokaal beschikken de studenten elk over een scoop, functiegenerator, voeding, multimeter en een PC met internetaansluiting en de nodige software om de labo-opdrachten uit te voeren. Zij werken individueel of in groepjes van twee. Er is steeds een docent aanwezig om de nodige ondersteuning en instructies te geven om veilig en correct te werken.

A. Types

  • mondeling examen
  • permanente evaluatie

B. Omschrijving

Buiten de contacturen kan de student steeds beroep doen op extra begeleiding van de docent, afspraken kunnen steeds gemaakt worden, mondeling of via e-mail. Via e-mail is de docent het snelst te bereiken voor vragen.
OA:
03200322
Code:
03200322
Vakcoördinator:
Vic Van Roie
Semester:
1
Studiepunten:
1,5
Onderwijstaal:
Nederlands