Project REG in gebouwen (2009-2010)

Wat is "rationeel energiegebruik"?
Hoe is het energiegedrag in Vlaanderen?
Gebruik van een energiemeter en de gemeten waarde vergelijken met de gegevens van de fabrikant.
Wat kunnen we doen om zuiniger om te springen met energie? 
Vergelijkende studie van verschillende toestellen
Vergelijkende studie van energieleveranciers en prijzen
Welke invloed heeft REG op de factuur?

A. Algemene competenties

  • 02. Informatie verwerven en verwerken
  • 04. Projectmatig en methodisch handelen in functie van creatieve kennisontwikkeling
  • 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 08. Teamgericht kunnen werken
  • 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën

C. Beroepsspecifieke competenties

  • Rol 1: ontwerp en engineering van een product, systeem of dienst
  • BC03 een technisch dossier samenstellen
Toelichting:

resultaten van opzoekwerk in een gestructureerd rapport verwerken 

De student kan het verbruik van elektrische toestellen meten. Hij kan de meetresultaten kritisch weergeven, vergelijken en gebruiken om de energiekost te berekenen en conclusies trekken. - De student kan het energieverbruik voor een gemiddelde gezinssituatie berekenen, onderzoeken hoe het verbruik kan verminderen en creatieve oplossingen kiezen. - De student kan meetgegevens en berekeningen omzetten naar een andere vorm waarbij hij de resultaten kritisch controleert en eventueel corrigeert. - De student kan projectmatig informatie opzoeken, selecteren en verzamelen. - De student kan een werkplan opstellen, de verschillende taken verdelen en zijn mening geven over de werkwijze van zijn medewerkers en zichzelf. - De student kan een probleemsituatie analyseren, toelichten en een oplossing opstellen. - De student kan de vorderingen van een project en de nog uit te voeren taken bespreken met zijn medewerkers, samenvatten en weergeven in een verslag.

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

A. Type

  • materiaal op WWW
  • Andere: materiaal nodig om metingen te doen
  • materiaal op leeromgeving

B. Verplichte leermiddelen

C. Aanbevolen leermiddelen

internet: - www.energiebesparen.be - www.VIREG.be - www.VREG.be - www.greenpeace.be - Electrabel, Rationeel energiegebruik in het huishouden - Electrabel, Rationeel energiegebruik: zuinig omgaan met energie - Electrabel, Elektriciteit: Meer dan een handvol energie - Electrabel, Aardgas: omschakelen op aardgas, zet de juiste stap - Steek WATT in je zak - handboeken - cursussen - tijdschriften - ...

A. Types

  • groepswerk
  • projectwerk

B. Omschrijving

A. Types

  • permanente evaluatie
  • projectwerk
  • paper/werkstuk
  • peer assessment

B. Omschrijving

OA:
05210297
Code:
05210297
Vakcoördinator:
Hermine Baelus
Semester:
1
Studiepunten:
3
Onderwijstaal:
Nederlands