Wat is criminaliteit? Waarmee houdt criminologie zich bezig en welk soort wetenschap is dat dan? Wat is het verschil tussen theoretische en toegepaste criminologie? Hoe heeft de criminologie zich doorheen de eeuwen ontwikkeld, en welke criminologische theorieën zijn er zo al? Welke deeldomeinen kent de criminologie en welke zijn de gebruikte methoden? Hoe kan je crminialiteit verklaren en hoe kan de maatschappij met criminaliteit omgaan?
A. Algemene competenties
- 01. Denk- en redeneervaardigheid
- 02. Informatie verwerven en verwerken
- 03. Kritisch reflecteren
- 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
- 10. Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk
C. Beroepsspecifieke competenties
Toelichting:
De studenten kunnen omgaan met het criminologisch jargon. Zij hebben inzicht in de fenomenen 'strafbaar en deviant gedrag', de reactie hierop van de maatschappij, de daders en de slachtoffers. Zij kunnen dit inzicht plaatsen tegen de achtergrond van de verschillende criminologische theorieën. Zij kunnen theorieën toepassen op een criminologische casus.
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties
A. Type
B. Verplichte leermiddelen
Onuitgegeven syllabus Bart Van Coillie, 2007.
Werkstukken van alle studenten.
C. Aanbevolen leermiddelen
Hebberecht, P., Cursus Criminologie, Academiejaar 2004-2005, Faculteit Rechten, Universiteit Gent.
Lissenberg, E. e.a. (red.), Tegen de regels IV. Een inleiding in de criminologie, Ars Aequi Libri, Nijmegen, 2001.
A. Types
- hoorcollege
- discussieseminarie
- begeleide zelfstudie
B. Omschrijving
De studenten brengen persartikelen i.v.m. criminaliteit en criminologie ter discussie.
A. Types
- mondeling examen
- paper/werkstuk
- presentatie
- open boek
B. Omschrijving
Monitoraat na afspraak