Labo mechanica (2009-2010)

- pomp- en ventilatorkarakteristieken opnemen en ijken van debietmeters. - vacüumpompkarakteristieken opnemen - compressorkarakteristiek opnemen bij verschillende ingangsdrukken.

A. Algemene competenties

  • 01. Denk- en redeneervaardigheid
  • 02. Informatie verwerven en verwerken
  • 03. Kritisch reflecteren
  • 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
  • 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 08. Teamgericht kunnen werken
  • 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën

C. Beroepsspecifieke competenties

  • C02 De chemist kan op adequate wijze technische installaties en apparatuur bedienen en beheren zodat hun efficiëntie, betrouwbaarheid en duurzaamheid gegarandeerd zijn.
  • C03 De chemist is in staat om onder supervisie van een (wetenschappelijk) onderzoeker mee te denken en mee te werken om zo de praktische haalbaarheid en de efficiëntie van het wetenschappelijk onderzoek te verhogen.
  • C04 De chemist kan op doordachte en kritische wijze resultaten (waaronder waarnemingen) noteren, bundelen en verwerken om tot zinvolle en volledige besluiten te komen.
  • C05 De chemist kan op adequate wijze mondeling en schriftelijk communiceren om een optimale informatiedoorstroming te verzekeren.
  • C06 De chemist past de principes van responsible care spontaan en altijd toe om risico’s met betrekking tot veiligheid en milieu tot een minimum te beperken.
Toelichting:
BASIS - de student kan de verschillende toestellen bedienen aan de hand van de labovoorschriften, - de student wil en kan veilig werken en rapporteert onveilige situaties aan de begeleidende lector, - de student kan de bekomen gegevens analyseren, relaties leggen tussen de grootheden, en tot een besluit komen. - de student kan een overzichtelijk schriftelijk verslag maken. - de student staat kritisch tegenover het bekomen resultaat , - de student kan mondeling rapporteren over de testen welke hij uitgevoerd heeft.

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

de kennis van de hydromechanica is essentieel om de testen veilig en goed uit te voeren.

A. Type

  • cursus

B. Verplichte leermiddelen

Van Baelen Guy, Labo Toegepaste Mechanica. Niet gepubliceerde cursus KHKempen

C. Aanbevolen leermiddelen

A. Types

  • labo en werkcollege

B. Omschrijving

A. Types

  • permanente evaluatie

B. Omschrijving

Bij de permanente beoordeling wordt rekening gehouden met een reeks parameters en worden de beoogde competenties getoetst : - attituden : interesse, initiatief, verantwoordelijkheid, integratie, houding, veiligheid. - cognitieve vaardigheden : kritisch zijn tov de resultaten en het werk; begrijpen van de taak vooraleer gestart wordt met de praktijk; bewerken van de gegevens; mogelijk statistische verwerking van gegevens; analyseren van resultaten - informatie opzoeken ivm het onderwerp (vb gegevens in tabellen) - technische vaardigheden : omgang met apparatuur en software, planmatig werken - verslaggeving (laboschrift en verslag) : gestructureerdheid , correctheid van de gegevens en interpretaties, netheid, tijdstip wanneer het verslag wordt afgegeven. - verslaggeving : mondeling kunnen toelichten wat je doet en waarom dit op deze manier gebeurt Tijdens (na ) de labozittingen is de docent constant beschikbaar voor de vragen van de student.
OA:
06020622
Code:
06020622
Vakcoördinator:
Guy Van Baelen
Semester:
1
Studiepunten:
2,5
Onderwijstaal:
Nederlands