bloementeelt pract (2009-2010)

Tijdens het practicum bloementeelt, gaan we een aantal bedrijfsbezoeken af leggen. Zowel de productie van bloementeeltgewassen, als de handel en verkoop komen aan bod. Bij de keuze van de bedrijven, zorgen we voor een goed evenwicht tussen de verschillende disciplines (bv bloeiende potplanten, groene potplanten, snijbloemen,..). Steeds worden we ontvangen door de bedrijfsleider. Hij geeft een overzicht van het bedrijf. Door vragen en discussies, krijgt de student een goed en diepgaand beeld van het bedrijf. De verkregen inzichten en informatie, moet de student weergeven in een gestructureerd verslag.

A. Algemene competenties

  • 01. Op een wetenschappelijke wijze kunnen denken en handelen
  • 02. Kunnen omgaan met complexe problemen
  • 03. Beschikken over het vermogen tot oordeelsvorming in een onzekere context
Toelichting:
De verkregen informatie kunnen ordenen, interpreteren en verwerken. Een eigen oordeel vormen over praktijksituaties en onderzoeksdomeinen.

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 01. Kunnen gebruiken van methoden en technieken in onderzoek
  • 02. Kunnen ontwerpen van onderzoek
Toelichting:
De studenten komen geregeld in contact met onderzoeksinstellingen. Zij krijgen een overzicht van de lopende onderzoeken: vanaf probleemstelling, over aanpak tot resultaat. De studenten ontwikkelen zo de vaardigheid om onderzoek op te zetten en uit te voeren.

C. Beroepsspecifieke competenties

  • C01 Inzicht hebben in de nieuwste kennis van het vakgebied of delen ervan.
  • C02 In staat zijn om de wijze waarop de theorievorming evolueert, te volgen en te interpreteren.
  • C03 In staat zijn om in domeinen van het vakgebied een originele bijdrage aan kennis te leveren.
  • C04 Een onderzoekende houding aannemen, zelfstandig en resultaatgericht onderzoek kunnen uitvoeren.
  • C24 Een plantaardige leefgemeenschap kunnen begrijpen, ontwerpen, optimaliseren en realiseren (BIO).
  • C26 De groeiomstandigheden van planten begrijpen, kunnen optimaliseren en realiseren (BIO).
  • C27 Een automatisering en mechanisering toepassen op teelten of ecosystemen (BIO).
Toelichting:
Door de studiebezoeken aan de bedrijven, leren de studenten de sector en zijn problemen kennen. Bij de bezoeken aan de ondersteunende onderzoeksinstellingen leren ze de stand en aanpak van het onderzoek kennen. Studiebezoeken aan handelsbedrijven in sierplanten geeft hen ook hierin een goed inzicht.

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

Inzicht hebben in de bouw en groei van een plant. Het vermogen om analytisch en kritisch een bedrijf te bekijken. Kennis van plantenteelt, fysiologie en economie zorgt voor een snelle en correcte beeldvorming bij de studiebezoeken.

A. Type

  • materiaal op WWW

B. Verplichte leermiddelen

C. Aanbevolen leermiddelen

A. Types

  • groepswerk
  • bedrijfsbezoeken

B. Omschrijving

A. Types

  • paper/werkstuk
  • permanente evaluatie

B. Omschrijving

Tijdens de studiebezoeken, is er een permanente evaluatie. Hierin spelen houding, gedrag en vraagstellingen mee. Van elk studiebezoek, moet een verslag gemaakt worden. Ook dit speelt mee bij de evaluatie. Voor, tijdens en na de studiebezoeken, kan de student terecht met vragen. Aangezien de groepen relatief klein zijn, is de drempel laag. Een afspraak maken per mail is ook mogelijk.
OA:
03202520
Code:
03202520
Vakcoördinator:
Leander De Vos
Semester:
1+2
Studiepunten:
1,1
Onderwijstaal:
Nederlands