Afstudeerportfolio (2009-2010)

 Het portfolio en een openbare verdediging ervan met interne en externe juryleden uit het werkveld toegepaste informatica vormen samen het afstudeerproject.

Als student toon je aan de buitenwereld dat je klaar bent om als professionele bachelor in de toegepaste informatica aan de slag te gaan. Met het afstudeerproject toon de student zijn  analytische geest en zijn vermogen om vakgebonden opdrachten op een duidelijke en structurele wijze te verhelderen aan anderen. 

Vanaf het eerste jaar begint de opbouw van het portfolio. Aan het einde van de studies maakt de student een selectie van al de opdrachten die hij tijdens zijn studies heeft verzameld. Daarmee verschaf hij inzicht in de competenties dit hij heeft bereikt. Een belangrijk onderdeel van het portfolio is het eindwerk. Dit document beschrijft het IT-project dat de student tijdens de stage heeft uitgevoerd. Analyse van de opdracht, het opstellen van een plan van aanpak en de uitwerking van de oplossing zijn belangrijke onderdelen van het eindwerk. In een aparte bijlage reflecteert de student tot slot over de verworven competenties en toont hij aan op welke wijze hij deze bereikt heeft.

Dit alles wordt verzameld in een digitaal portfolio dat de student verdedigt voor een jury van docenten en vertegenwoordigers uit het werkveld van toegepaste informatica.

A. Algemene competenties

  • 01. Denk- en redeneervaardigheid
  • 02. Informatie verwerven en verwerken
  • 05. Leiding geven
  • 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 10. Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk

C. Beroepsspecifieke competenties

  • C01 Gegevens behandelen.
  • C03 Oplossingen uitwerken.
  • C06 Communiceren.
  • C07 Eigen gedrag aanpassen.
  • C08 Kwaliteitsvol handelen.
Toelichting:

Het afstudeerproject biedt de mogelijkheid om diverse technische, professionele, communicatieve en sociale vaardigheden (verder) te ontwikkelen.

Met het samenstellen van het portfolio toont hij specifiek aan dat:

- hij kan beoordelen welke informatie essentieel is in een informatica-omgeving;

- hij deze gegevens efficiënt kan verzamelen vanuit betrouwbare en relevante bronnen;

- hij informatie kan presenteren en rapporteren in meerdere talen;

- hij hiervoor de gepaste tools kan gebruiken;

- hij beroepsgebonden informatie en relevante gegevens kritisch kan analyseren en interpreteren.

Hij presenteert en verdedigt zijn portfolio voor een jury die is samengeteld uit docenten en vertegenwoordigers van het werkveld.

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

De student moet de noodzakelijke competenties van het eerste en tweede jaar van de opleiding bereikt hebben. Het afstudeerproject is gekoppeld aan een IT-stage.

A. Type

B. Verplichte leermiddelen

C. Aanbevolen leermiddelen

A. Types

  • stage

B. Omschrijving

A. Types

  • mondeling examen

B. Omschrijving

Elke student wordt begeleid door een toegewezen eindwerkbegeleider van de hogeschool. 

De eindwerkbegeleider ondersteunt het proces. Daartoe worden een aantal begeleidingssessies georganiseerd op school en is er gelegenheid om een proefpresentatie te doen.

 
OA:
02240650
Code:
02240650
Vakcoördinator:
Christine Smeets
Semester:
2
Studiepunten:
3
Onderwijstaal:
Nederlands