- Magazijnbeheer (type, functie, processen, inslag, opslag, uitsag, locatiebeheer en -aanduiding, orderpicking)
- Statische opslagsystemen (legbord, palletstelling, in- en doorrijstelling, doorrolstelling, specials)
- Dynamische opslagsystemen (paternoster, carrousel, legbordlift, miniload)
- Opslag van milieu- en brandgevaarlijke goederen
- Inrichting van in- en uitslag zone (los- en laadkade)
- Case ontwerp magazijn
A. Algemene competenties
- 01. Denk- en redeneervaardigheid
- 02. Informatie verwerven en verwerken
- 04. Projectmatig en methodisch handelen in functie van creatieve kennisontwikkeling
- 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
Toelichting:
01: De student kan een geheel van informatie opsplitsen in essentiële deelaspecten, begrijpen en verbanden leggen tussen de deelaspecten (analyseren); kan hoofd- en bijzaken onderscheiden en grote hoeveelheden informatie reduceren tot de belangrijkste onderdelen (synthetiseren/selecteren); kan voorbeelden en toepassingen bedenken bij meer abstracte informatie (concretiseren); kan nieuwe kennis zelfstandig toepassen in situaties waar die kennis vereist is (integreren); kan verbanden zoeken tussen verschillende onderdelen van informatie (relateren); kan een zinvolle logische structuur aanbrengen in informatie (structureren).
02: De student bepaalt wat hij precies in welke mate moet weten; vindt de nodige informatie op een effectieve wijze; evalueert de gevonden informatie; beheert verzamelde en gecreëerde informatie; past oudere en nieuwe informatie toe om nieuwe concepten samen te stellen of om
nieuwe inzichten te creëren.
04: De student kan een nieuw proces analyseren en een creatieve oplossing genereren.
05: De student kan schriftelijk rapporteren en mondeling overleggen en presenteren.
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
- 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
Toelichting:
De student kan complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk analyseren en een zinvolle oplossingsstrategieën ontwikkelen en toepassen.
C. Beroepsspecifieke competenties
- BC1 De bachelor in de logistiek is in staat om klantgericht te denken en te handelen.
- BC3 De bachelor in de logistiek is pro-actief, vooruitdenkend en houdt rekening met mogelijke gebeurtenissen in de toekomst.
- BC17 De bachelor in logistiek is in staat leiding te geven aan magazijnoperaties, een magazijn te beheren en een magazijnontwerp (lay-out, installaties, hulpmiddelen, werkwijzen en informatiesystemen) te maken en te implementeren.
- BC21 De bachelor in de logistiek is in staat leiding te geven aan het interne transportproces, kan hulpmiddelen beheren en de functionele eisen ervan aangeven.
Toelichting:
BC1: De student kan eisen en wensen van klanten meenemen in het uitwerken van oplossingen; eisen en wensen van klanten afwegen bij het nemen van beslissingen, het maken van keuzes.
BC3: De student kan verbanden leggen tussen het verleden, heden en de toekomst; inspelen op mogelijke toekomstige situaties en verhoudingen.
BC17: De student kent de magazijnoperaties; kan een magazijn ontwerpen (bepalen van een magazijnlay-out; optimalisatie van een magazijninrichting; locatieaanduiding ontwerpen; opslagmethode/strategie ontwerpen; orderpickmethode/strategie bepalen).
BC21: De student kan aangepaste interne transportmiddelen kiezen voor het magazijn; de functionele eisen van het interne transportproces aangeven (bepalen van de technische vereisten van het interne transportmiddel; bepalen van de uitvoeringsaspecten van het interne transportmiddel).
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties
A. Type
- cursus
- materiaal op leeromgeving
- materiaal op WWW
B. Verplichte leermiddelen
- Raf Meylaers, Magazijnbeheer - Deel 1: Magazijnbeheer, Niet gepubliceerde curcus, KHKempen, Geel
- Raf Meylaers, Magazijnbeheer - Deel 2: Statische opslagsystemen, Niet gepubliceerde curcus, KHKempen, Geel
- Raf Meylaers, Magazijnbeheer - Deel 3: Dynamische opslagsystemen, Niet gepubliceerde curcus, KHKempen, Geel
- Raf Meylaers, Magazijnbeheer - Deel 4: Opslag van milieu- en brandgevaarlijke stoffen, Niet gepubliceerde curcus, KHKempen, Geel
- Raf Meylaers, Magazijnbeheer - Deel 5: Apparatuur voor ontvangen en verzenden (los- en laadkade), Niet gepubliceerde curcus, KHKempen, Geel
- Presentaties en cases op Toledo
C. Aanbevolen leermiddelen
A. Types
B. Omschrijving
A. Types
- schriftelijk examen
- mondeling examen
- permanente evaluatie
B. Omschrijving