In de keuzemodule 'creatief spreken en schrijven' wordt er gezocht naar de expressieve kracht van het woord. Van pen tot podium; zowel het schrijven als performen van tekst komt aan bod. De student leert zijn eigen creatieve kracht vinden om zich te uiten in woorden, gedichten, verhalen, dialogen en monologen. Er worden twee bewegingen gemaakt: één naar binnen om de eigen inspiratie op te zoeken tijdens het schrijfproces en één naar buiten in het brengen van teksten naar een publiek toe. Naast vele actieve oefenmomenten worden ook voorstellingen bezocht en besproken.
A. Algemene competenties
- 01. Denk- en redeneervaardigheid
- 03. Kritisch reflecteren
- 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
- 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben
Toelichting:
In dit opleidingsonderdeel komen zowel schrijfvaardigheden als dramavaardigheden aan bod:
- Schrijfvaardigheden: de student is gevoelig voor woorden en vormen in een tekst.
- De student kan in een continu proces van zoeken naar de expressieve kracht van woorden, schrijven en schrappen tot het ritme, taal en zeggingskracht van het geschrevene optimaal zijn.
- Dramavaardigheden: de student durft zich te tonen aan een publiek.
- De student is zich bewust van zijn lichaamstaal en présence en kan hiermee spelen om zijn woorden kracht bij te zetten.
- De student kan verschillende stemtechnieken aanwenden om de juiste expressie te bekomen. - De student kan zijn verbeelding al schrijvend en spelend inzetten.
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
- 08. Teamgericht kunnen werken
Toelichting:
De student leert zijn eigen expressie mogelijkheden kennen aan de hand van samenwerking met andere spelers en schrijvers: zowel door te luisteren en te kijken naar anderen, alsook door samen te spelen, bouwt de student zelfvertrouwen en kennis op als speler en schrijver.
C. Beroepsspecifieke competenties
- C01 Begeleider leer- en ontwikkelingsprocessen.
- C03 Inhoudelijk expert.
- C05 Innovator-onderzoeker.
- C10 Cultuurparticipant.
Toelichting:
De didactiek van dit opleidingsonderdeel is rechtstreeks toe te passen op het werken met kinderen. De student kan ook tal van opdrachten en begeleidingswijzen gebruiken in de klas. Tijdens enkele voorstellingen proeft de student van het hedendaagse theateraanbod als inspiratie.
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties
A. Type
- Andere: studiewijzer
- audiovisueel materiaal
- materiaal op WWW
B. Verplichte leermiddelen
C. Aanbevolen leermiddelen
Beerten, Els: Vingeroefeningen, Afijn, Amsterdam - Hasselt, 2003
Grunberg, Arnon: De troost van slapstick, Nijgh & Van Ditmar, Amsterdam, 1998
Boesman, Koen, Spaepen Peter, Van der Straeten, Eric, Groot Applaus, Abimo, Sint-Niklaas, 2006
A. Types
- oefenpracticum
- groepswerk
- Andere: schrijfopdrachten, bezoeken voorstellingen, leesop
B. Omschrijving
De student krijgt elke week een schrijfopdracht om thuis aan te werken.
Daarnaast worden er samen 2 voorstellingen bezocht waarin de kracht van het woord centraal staat.
Tijdens de sessies wordt er op actieve wijze geschakeld tussen schrijven en spelen. Alleen en in samenwerking met andere studenten.
A. Types
B. Omschrijving
De evaluatie bestaat uit de beoordeling van de bundeling van de geschreven teksten tijdens de lessenreeks (permanente evaluatie) en een opvoeren van eigen en andermans teksten voor een publiek (presentatie). Tijdens deze opvoering wordt beoordeeld in welke mate de theatrale vaardigheden zijn bereikt.
1ste examenperiode |
2de examenperiode |
3de examenperiode |
% |
vorm |
% |
vorm |
% |
vorm |
40
60 |
Permanente evaluatie
Presentatie |
|
|
40
60 |
Werkstuk
Presentatie |
De student wordt gedurende gans het leerproces begeleid door twee docenten (taal en drama).