Project persoonlijke vorming deel 2 (2009-2010)

Project persoonlijk vorming richt zich op 3 elkaar ondersteunende terreinen.
Actualiteit:
Een kritische benadering van diverse belangrijke actuele thema's. Een brede duiding van actuele gebeurtenissen op regionaal, nationaal en internationaal vlak. De student leert een onderscheid maken tussen relevante en minder relevante nieuwsbronnen en wordt gestimuleerd om van nabij de actualiteit te volgen.
Mondiale vorming:
Er wordt een brede kijk geboden op de betekenis en het belang van mondiale vorming. Hierbij zal aandacht zijn voor de eigen kijk op de wereld van de student. De student krijgt mogelijkheden om zijn eigen wereldburgerschap te verdiepen.
Kunst:
De mogelijkheden van het medium kunst in zijn vele facetten (plastische kunsten, muziek, film ...) als een belangrijke culturele en maatschappelijke factor worden geëxploreerd. De student wordt uitgedaagd om een maatschappelijk verantwoorde visie creatief uit te drukken.

A. Algemene competenties

  • 01. Denk- en redeneervaardigheid
  • 02. Informatie verwerven en verwerken
  • 03. Kritisch reflecteren
  • 04. Projectmatig en methodisch handelen in functie van creatieve kennisontwikkeling
  • 05. Leiding geven
  • 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
  • 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 08. Teamgericht kunnen werken
  • 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
  • 10. Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk

C. Beroepsspecifieke competenties

  • C02 Opvoeder.
  • C03 Inhoudelijk expert.
  • C05 Innovator-onderzoeker.
  • C07 Lid van schoolteam.
  • C10 Cultuurparticipant.
Toelichting:
C 2.4 actuele maatsch.ontw. hanteren in ped. context
C 3.1 basiskennis beheersen van de leerinhouden en recente ontwikkelingen volgen in leergebieden en leergebiedoverschrijdende thema's   
C 5.1 vernieuwende elementen aanwenden en aanbrengen
C 7.1 overleggen en samenwerken binnen het schoolteam
C 7.2 binnen het team taakverdeling overleggen en afspraken naleven
C 10.1 sociaal politiek domein
C 10.2 sociaal-economisch domein
C 10.3 levensbeschouwelijk domein
C 10.4 cultureel-esthetisch domein
C 10.5 cultureel-wetenschappelijk domein

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

A. Type

  • cursus
  • materiaal op leeromgeving
  • Andere: diverse media van nieuwsberichtgeving

B. Verplichte leermiddelen

Lectuur van kranten, tijdschriften, raadplegen van Internetsites, opvolgen van relevante radio- en tvuitzendingen.

C. Aanbevolen leermiddelen

A. Types

  • hoorcollege
  • projectwerk
  • discussieseminarie
  • groepswerk
  • begeleide zelfstudie

B. Omschrijving

A. Types

  • permanente evaluatie
  • paper/werkstuk
  • presentatie

B. Omschrijving

1ste examenperiode 2de examenperiode 3de examenperiode
% % vorm % vorm
100 % Permanente evaluatie 100% Permanente evaluatie

 Een niet-correct taalgebruik heeft invloed op de evaluatie van het OO. 

 

Vakdocenten begeleiden het persoonlijke leerproces van de student.
OA:
11268010
Code:
11268010
Vakcoördinator:
Inge Adriaenssens
Semester:
1+2
Studiepunten:
4
Onderwijstaal:
Nederlands