Deze cursus omvat een eerste kennismaking met relevante informatiebronnen die een toekomstig vroedvrouw kan gebruiken in het kader van evidence based practice. De student leert :
- op een efficiënte wijze een zoekstrategie op te bouwen
- verantwoorde keuzes te maken in het enorme aanbod van publicaties
- wetenschappelijke literatuur lezen en verwerken
- op een correcte wijze refereren volgens de APA-stijl.
A. Algemene competenties
- 01. Denk- en redeneervaardigheid
- 02. Informatie verwerven en verwerken
- 03. Kritisch reflecteren
- 04. Projectmatig en methodisch handelen in functie van creatieve kennisontwikkeling
- 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
- 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
- 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
C. Beroepsspecifieke competenties
- C02 De vroedvrouw beschikt over het vermogen om, via reflexie, haar eigen identiteit te bewaken en uit te bouwen zowel binnen haar beroepsdomein als lid van de samenleving.
- C12 De vroedvrouw beschikt over de competenties om zich via vakliteratuur permanent bij te scholen; daarenboven is zij zich terdege bewust van het belang van wetenschappelijk onderzoek en kan zij de impact hiervan adequaat plaatsen binnen de beroepsuitoefening.
- C14 De vroedvrouw levert een actieve bijdrage aan kwaliteitsbevorderende processen door de implementatie hiervan te ondersteunen en te bewaken.
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties
Studenten hebben een basiskennis Engels wat hen in staat stelt ook anderstalige literatuur te raadplegen.
Zij bezitten een basiskennis rond het gebruik van een PC en het gebruik van internet.
A. Type
B. Verplichte leermiddelen
Leysens,G. Christoffersen,G. (2006) Omgaan met informatiebronnen. Cursus en CD-rom KHK,depatement Gezondheidszorg Lier, niet gepubliseerd.
Jorissen, G. (2008). Omgaan met informatievaardigheden: werkcollege. Cursus KHK, departement Gezondheidszorg Lier, Niet gepubliceerd.
C. Aanbevolen leermiddelen
A. Types
- hoorcollege
- oefenpracticum
- begeleide zelfstudie
- labo en werkcollege
B. Omschrijving
A. Types
B. Omschrijving