Stage (2009-2010)

- observatie en participatie aan het klasgebeuren

- activiteiten voorbereiden en begeleiden

- dag- en weekplanning uitwerken

- hoekverrijking

- thematische stage Sinterklaas

- thematische stage Kerstmis

- thematische stage bij de oudste kleuters

- thematische stage bij peuters

 

A. Algemene competenties

  • 03. Kritisch reflecteren
  • 05. Leiding geven
Toelichting:
Kritisch reflecteren

 - De student toont een kritische ingesteldheid tot nadenken over zijn/haar klaspraktijk ten aanzien van medestudenten, docenten en mentoren.

 

Leiding geven

- De student kan zichzelf ten aanzien van kleuters profileren als leid(st)er.

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 08. Teamgericht kunnen werken
  • 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
Toelichting:
 Teamgericht kunnen werken

- De student kan zich inschakelen in het hele schoolgebeuren, hierbij participeert hij/zij actief aan teamgerichte momenten (bv. speeltijden, vergaderingen).

Oplossingsgericht kunnen werken

- De student kan kritisch kijken naar zijn klaspraktijk en gaat gericht op zoek naar mogelijke oplossingen en acties door middel van observaties bij het aanbod en stagereflecties.

C. Beroepsspecifieke competenties

  • C01 Begeleider leer- en ontwikkelingsprocessen.
  • C02 Opvoeder.
  • C03 Inhoudelijk expert.
  • C04 Organisator.
  • C05 Innovator-onderzoeker.
  • C06 Partner van ouders en verzorgers.
  • C07 Lid van schoolteam.
  • C08 Partner van externen.
  • C09 Lid van de onderwijsgemeenschap.
  • C10 Cultuurparticipant.
Toelichting:
  Begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen

- De student kan de beginsituatie van de kinderen en de groep achterhalen

- De student kan doelstellingen kiezen en formuleren aangepast aan de leeftijd en specifieke noden van de kleutergroep

- De student kan leerinhouden en -ervaringen selecteren die betekenisvol zijn voor de kleutergroep

- De student kan leerinhouden en -ervaringen structureren en vertalen in een onderwijsaanbod dat geschikt is dat aangepast is de noden van de kleutergroep

- De student kan aangepaste werkvormen en groeperingsvormen bepalen

- De studdent kan individueel en in teamverband ontwikkelingsmaterialen kiezen en aanpassen

- De student kan een ontwikkelingsbevorderende omgeving creëren met aandacht voor heterogeniteit

- De student is in staat om een observatie voor te bereiden

- De student kan observeren met het oog op bijsturing, remediëring en differentiatie

- De student kan in overleg met het team deelnemen aan zorgverbredingsinitiatieven en die laten aansluiten bij de totaalbenadering van de school.

- De student kan de leer- en ontwikkelingsprocessen adequaat begeleiden in het Standaardnederlands rekeninghoudend met het taalbeheersingsniveau van de kleuters

- De student is in staat om om te gaan met de diversiteit van de groep

- De student kan aan taalsensibilisering doen om bij te dragen aan het gevoelig maken van kleuters het openstaan voor talen

 

Opvoeder

- De student kan in overleg een positief leefklimaat creëren in de groep en op school

- De student is in staat om emancipatie de bevorderen bij kleuters

- De student kan de kleuters door attitudevorming voorbereiden op individuele ontplooiing en maatschappelijke participatie

- De student kan actuele maatschappelijke ontwikkelingen hanteren in een pedagogische context.

- De student is in staat om adequaat om te gaan met sociaal-emotionele problemen en gedragsmoeilijkheden bij kleuters

- de student kan het fysieke en geestelijk welzijn bevorderen.

 

Inhoudelijk expert

- De student kan de basiskennis beheersen van de leerinhouden en hij/zij kan recene ontwikkelingen opvolgen over inhouden en vaardigheden uit de leerdomeinen

- De student kan de verworven kennis en vaardigheden met betrekking tot de leergebieden aanwenden

 

Organisator

- De student kan een gestructureerd speel- en leerklimaat bevorderen

- De student kan een kindgericht dagverloop creëren dat past in een korte- en langetermijnplanning

- De student is in staat om administratieve taken op een correcte manier uit te voeren

- De student kan een stimulerende, werkbare leefruimte creëren, rekening houdend met de veiligheid in de klas

  

Innovator - onderzoeker:

- De student kan vernieuwende elementen aanwenden en aanbrengen

- De student kan zijn eigen functioneren in vraag stellen en bijsturen, dit aan de hand van observaties bij het aanbod en algemene stagereflecties.

 

Partner van ouders en verzorgers

- De student kan zich informeren over gegevens van de kinderen op school (bv. kindvolgsystemen) en kan her bovendien discreet mee omgaan

 

Lid van het schoolteam

- De student is in staat om mee te overleggen en samen te werken binnen het schoolteam

- De student kan binnen het team zich voegen bij het overleg over de taakverdeling, daarnaast is de student in staat om gemaakte afspraken na te leven

- De student kan in het Standaardnederlands adequaat in interactie treden met alle leden van het schoolteam

 

Partner van externen:

- De student kan met hulp van collega’s contacten leggen, comuniceren en samenwerken met externe instanties die onderwijsbetrokken initiatieven aanbieden.

- De student kan in Standaardnederlands adequaat in interactie treden met medewerkers van onderwijsbetrokken initiatieven.   

 

Cultuurpartcipant

- De student kan actuele maatschappelijke ontwikkelingen en thema's kritisch benaderen

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

Je beschikt over een diploma Bachelor in Onderwijs. 

A. Type

  • Andere: stage-informatieboek, stijlwijzer mbt stage, stage

B. Verplichte leermiddelen

Stageopdrachten per periode. Alle documenten betreffende stage breng je overzichtelijk samen in een persoonlijk uitgewerkt stageboek. Je leerinzichten naar aanleiding van je groei in de beroepspraktijk integreer je in je stagekaft.

C. Aanbevolen leermiddelen

A. Types

  • Andere: begeleiding bij stagevoorbereiding

B. Omschrijving

- Inloopstage
- Voorbereidingsweek eerste thematische stage
- Eerste thematische stage: Sint, Kerstmis
- Inloopstage oudste kleuters, stage oudste kleuters
- Inloopstage peuters, stage peuters

A. Types

  • permanente evaluatie

B. Omschrijving

 

De beoordeling van stage is het resultaat van je prestaties tijdens stage-activiteiten doorheen het jaar. Indien je in dit onderdeel niet slaagt in de eerste zittijd, word je uitgesteld. Voor dit opleidingsonderdeel kan je niet herkansen in de tweede zittijd.

 

1ste examenperiode

 

 

2de examenperiode

 

 

3de examenperiode

 

 

Vorm

 

 

%

 

 

vorm

 

 

%

 

 

vorm

 

 

%

 

 

 

 

 

 

 Permanente evaluatie

 

 100%

 

 

 

 

 

 

 

100%

 

 

 

 

100%

 

 

 

 

100%

 

 

Binnen het opleidingsinstituut krijg je coaching bij het voorbereiden van je thema:

- Brainstormen over hoe het thema uitgewerkt kan worden.

- Coaching bij het uitwerken van het weekschema en dagplanningen.

- Coaching bij het uitwerken van lesvoorbereidingen ( deze kunnen nagekeken worden door de docenten).

OA:
11269600
Code:
11269600
Vakcoördinator:
Astrid Cornelis
Semester:
1+2
Studiepunten:
10
Onderwijstaal:
Nederlands