Technologische opvoeding deel 4 (2009-2010)

  • Technologie van het bouwen en leven in huis 
  • De vakdidactiek TTO in het tweede jaar bouwt verder op de verworven kennis en vaardigheden van het eerste jaar. Er worden verschillende werkvormen uitgeprobeerd in langdurige stageperiodes. Dit gebeurt in overleg met de stagementor.

 

A. Algemene competenties

  • 01. Denk- en redeneervaardigheid
  • 02. Informatie verwerven en verwerken
  • 03. Kritisch reflecteren
  • 04. Projectmatig en methodisch handelen in functie van creatieve kennisontwikkeling
  • 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
  • 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën

C. Beroepsspecifieke competenties

  • C01 Begeleider leer- en ontwikkelingsprocessen.
  • C02 Opvoeder.
  • C03 Inhoudelijk expert.
  • C04 Organisator.
  • C05 Innovator-onderzoeker.
Toelichting:

Als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen kan de student  de leerplannen  en handboeken  op een correcte en efficiënte  manier gebruiken.   De student kan  de voortdurende  vernieuwingen in de wereld van de technologie plaatsen en vertalen naar zijn doelgroep.

Als inhoudelijk expert en innovator/onderzoeker verwerft de student een zekere expertise in zijn vakgebied.  Bestaande, maar vooral ook  nieuwe technologieën en daaruit vloeiende verklaringen,  wetten  en regelgevingen  worden kritisch benaderd en  bestudeerd.

 

 

 Als organisator kan de student nieuwe werkvormen uitwerken met medestudenten , een excursie begeleiden en een specifiek didactisch demomateriaal zoeken en samenstellen.

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

A. Type

  • handboek
  • cursus

B. Verplichte leermiddelen

  • Cursussen, aangevuld met collegenotities van de studenten.
  • De handboeken die gebruikt worden in de oefenschool: Schakel 1.1, 1.2, 2.1, 2.2 (zie handboekenlijst).
  • Eenvoudig materiaal voor werkstukken.
  • Didactisch materiaal dat hoort bij de leerstof TO en een vakbibliotheek voor handboeken, naslagwerken, videomateriaal en didactische software zijn aanwezig in de hogeschool.

 

C. Aanbevolen leermiddelen

A. Types

  • hoorcollege
  • oefenpracticum
  • stage

B. Omschrijving

A. Types

  • mondeling examen
  • paper/werkstuk
  • presentatie
  • permanente evaluatie

B. Omschrijving

 

2e  examenperiode 3de examenperiode
% vorm % vorm
70 % Mondeling examen 70% Mondeling examen
30% Permanente evaluatie  30% Permanente evaluatie
 

OA:
11269520
Code:
11269520
Vakcoördinator:
Ludmila Convens
Semester:
2
Studiepunten:
6
Onderwijstaal:
Nederlands