De studenten bekijken de specifieke pathologie van de zieke pasgeborene. De opvang van een pasgeborene in nood staat centraal. De zorg voor de prematuur is aangevuld met de laatste opvattingen binnen de wereld van de comfortzorg, beademing, .... . Door een aantal praktijkmomenten te voorzien leren studenten de werking van de basisuitrusting van de Neonatologie afdeling. De reeds gekende zaken worden aangehaald om de extra aandachtspunten bij de zorg van neonaatjes aan te tonen. De lessen zijn zeer variërend, van comfortzorg tot opschuifkatheters. Elk item wordt kritisch bekeken vanuit de praktijk.
A. Algemene competenties
- 01. Denk- en redeneervaardigheid
- 02. Informatie verwerven en verwerken
- 03. Kritisch reflecteren
- 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
Toelichting:
Voor deze OA is het zeer belangrijk dat de studenten de leerstof analyseren en elke stap op een verantwoorde manier kunnen bespreken zodat ze leren in acute situaties in te spelen op veranderingen die correct, efficiënt en onmiddellijk moeten gebeuren. De leerstof vraagt ook een zeer grote nauwkeurigheid in al zijn facetten
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
- 08. Teamgericht kunnen werken
- 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
- 10. Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk
Toelichting:
Vele zaken zijn EB, daarom is het nodig om al een kijk te nemen in de wetenschappelijke literatuur. Waar conservatieve instellingen blijven opteren voor de hielprik, kiest een dynamisch vooruitstrevende instelling voor venzeuze bloednames omdat de wetenschappelijk literatuur het eenmaal kan bevestigen dat dit minder pijn veroorzaakt bij de neonaten. Dit is enkel 1 voorbeeld uit het uigebreide gamma van vernieuwingen dankzij de wetenschappelijke literatuur
C. Beroepsspecifieke competenties
- C01 Ethisch verantwoord verpleegkundig handelen.
- C02 Empathie, verantwoordelijkheidszin, kritische ingesteldheid, aanpassingsvermogen en stressbestendigheid aanwenden in de verpleegkundige context.
- C03 Een verpleegkundig professionele relatie aangaan gebruik makend van communicatieve vaardigheden.
- C08 Verpleegproblemen identificeren en onderscheiden.
- C09 Doelstellingen formuleren en zorgplan opstellen, afgestemd op het cliëntsysteem en op het zorgsysteem.
- C10 Verpleegkundige handelingen verantwoord uitvoeren.
- C11 De resultaten van de zorgverlening evalueren en bijsturen.
- C12 Effectief schriftelijk en mondeling rapporteren.
- C13 Preventief zorgverlenen.
- C15 Handelen in functie van kwaliteitszorg.
- C16 Verpleegkundig wetenschappelijk onderzoek aanwenden in de praktijk.
- C17 Bereid zijn zich voortdurend bij te scholen en zich professioneel te ontwikkelen.
- C18 Medestudenten coachen.
- C21 Open staan voor diversiteit in de samenleving.
- C22 Actief bijdragen tot de profilering van het beroep.
Toelichting:
De studenten moeten inzien dat de zorgverleners in de wereld van de "neonatologie", de stem van het kind zijn. Ze moeten een enorm inlevingsvermogen hebben en ingaan op het appel van het kind en het gezin waar hij/zij deel vanuit maakt. De studenten moeten de problematiek van de ouders kunnen vatten en hierop inspelen.
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties
De theorie van bovenstaande vakken wordt nu besproken in functie van de neonaat. De leerstof bouwt verder op deze vakken en spitst toe waar nodig is
A. Type
- cursus
- audiovisueel materiaal
- Andere: uit het werkveld (spuitpompen,monitors,..)
B. Verplichte leermiddelen
Dilen Ben, 2006, Neonatologie. Niet gepubliceerde cursus, KHKempen, Turnhout, 276p.
C. Aanbevolen leermiddelen
bijlagen van de cursus
Leerboek intensive-care verpleegkunde neonatologie (Van Den Brink)
A. Types
- hoorcollege
- oefenpracticum
- projectwerk
B. Omschrijving
Didactisch materiaal komt rechtsreeks uit de praktijk.
Het Heilig Hart Ziekenhuis te Mol voorziet spuitpompen, cardio-respiratoire monitors, saturatiemoitors, navelkatheters, ambu's, opschuifkatheters, neonatale IV benodigdheden, fototherapietoestellen, comfortzorg materialen,.... om tijdens de college's te gebruiken. Dit zorgt dat de leerstof zeer vatbaar en praktisch blijft!
A. Types
- paper/werkstuk
- mondeling examen
- schriftelijk examen
B. Omschrijving
De studenten maken een werkstuk over een item van de comfortzorg. Dit document staat in voor 10% van het eindresultaat
Het eindexamen zal mondeling of schriftelijk afgenomen worden. Afpsraken worden op tijd en correct doorgegeven aan de studenten.
Extra uitleg of herzien van bepaalde zaken kan op afspraak