PAV Wiskunde in de praktijk (2009-2010)

- leerprocessen die ten grondslag liggen aan flexibel en functioneel wiskundig denken
- geschikte leeromgevingen om dit wiskundig denken te ontwikkelen
- gecijferdheid
- rekenvaardigheden (hoofd- en schattend rekenen en de didactiek hiervan, zinvol gebruik van
  de zakrekenmachine, cijferen)
- breuken en kommagetallen, procenten, begrip en de werking van de BTW  
- verhoudingen
- oplossingsproces van rekenproblemen aan de hand van een gevalsstudie over de regel van
  drie
- leerpsychologische referentiekaders die een hulp zijn bij het inzichtelijk functioneel wiskundig
  denken
- volgende onderwerpen komen in de mate van het mogelijke aan bod: logisch denken,
  rekenen met geld/tijd

A. Algemene competenties

  • 01. Denk- en redeneervaardigheid
  • 02. Informatie verwerven en verwerken

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

C. Beroepsspecifieke competenties

  • C01 Begeleider leer- en ontwikkelingsprocessen.
  • C03 Inhoudelijk expert.
Toelichting:

1. Begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen

De student kan:
- wiskundige vaardigheden functioneel in een thema integreren
- het leerproces van leerlingen ondersteunen door passende modellen, contexten,
   rekenverhalen te gebruiken
- op zoek gaan naar contexten vanuit de realiteit waar wiskunde nodig is en deze verwerken
   zodat ze toegankelijk worden voor BSO-leerlingen



3. Inhoudelijk expert

De student kan:
- vaardig en vlot rekenen, doordacht gebruik maken van de verschillende rekentechnieken
- vlot werken met breuken, kommagetallen en percenten en met verhoudingen
- strategieën gebruiken om vlot problemen op te lossen
- motiveren waarom sommige wiskunde-onderwerpen al dan niet belangrijk zijn binnen PAV
- manieren bedenken om BSO-leerlingen te motiveren om alledaagse wiskundige problemen
  op te lossen 
- BSO-leerlingen strategieën aanreiken om deze problemen op te lossen
- de processen analyseren die aan de basis liggen van vaardig rekenen
- gepaste leeromgevingen ontwerpen om het wiskundig denken te ontwikkelen.


A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

De student beschikt over een goede basiskennis wiskunde, hij/zij kan de wiskunde van de basisschool vlot en inzichtelijk toepassen.

A. Type

  • cursus
  • materiaal op leeromgeving

B. Verplichte leermiddelen

- onuitgegeven cursus van de docent, wiskunde in de praktijk 2009-2010,
- eventuele bijlagen en  materiaal dat op Toledo verschijnt

C. Aanbevolen leermiddelen

- de leerplannen PAV, het leerplan wiskunde voor 1B en BVL (zie website VVKSO)
- handboeken voor PAV (zie OWP)
- Verschaffel, L., De Corte, E., (red.). Stoho: naar een nieuwe reken/wiskundedidactiek  
   voor de basisschool en de basiseducatie,
Leuven, ACCO, 1995
- De Cock et al., Rekensprong, Neuzeneuzeboek 6, Van In, Wommelgem, 2006 (voor wie graag de wiskunde/didactiek van de lagere school nog eens opfrist)


A. Types

  • hoorcollege
  • discussieseminarie
  • groepswerk
  • oefenpracticum
  • begeleide zelfstudie
  • elektronisch leerplatform

B. Omschrijving

Tijdens de contacttijden worden verschillende werkvormen gebruikt. Daarnaast bereiden de studenten sommige onderdelen van de cursus voor die tijdens de contactijd verder besproken worden. Sommige delen van de leerstof worden zelfstandig verwerkt.

A. Types

  • permanente evaluatie
  • schriftelijk examen

B. Omschrijving

50% van de punten staat op taken die de student in de loop van het semester afgeeft. Daarnaast is er een schriftelijk examen dat voor 50% van de punten meetelt.
3e examenperiode: schriftelijk examen en eventueel een taak.

1ste examenperiode

2de examenperiode

3de examenperiode

%

vorm

%

vorm

%

vorm

 50%

schriftelijk 

 

 

 50%

schriftelijk 

 50%

permanente evaluatie 

 

 

 50%

taak 

 

 

 

 

 

 

100%

 

100%

 

100%

 

- monitoraten en coaching
- een cursus met oefenmateriaal om basiskennis wiskunde bij te spijkeren, staat ter beschikking
   op Toledo
- extra uitleg is, indien nodig, mogelijk na afspraak.
OA:
11268501
Code:
11268501
Vakcoördinator:
Ilse De Boeck
Semester:
1
Studiepunten:
3
Onderwijstaal:
Nederlands