- leerprocessen die ten grondslag liggen aan flexibel en functioneel wiskundig denken
- geschikte leeromgevingen om dit wiskundig denken te ontwikkelen
- gecijferdheid
- rekenvaardigheden (hoofd- en schattend rekenen en de didactiek hiervan, zinvol gebruik van
de zakrekenmachine, cijferen)
- breuken en kommagetallen, procenten, begrip en de werking van de BTW
- verhoudingen
- oplossingsproces van rekenproblemen aan de hand van een gevalsstudie over de regel van
drie
- leerpsychologische referentiekaders die een hulp zijn bij het inzichtelijk functioneel wiskundig
denken
- volgende onderwerpen komen in de mate van het mogelijke aan bod: logisch denken,
rekenen met geld/tijd
1. Begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen
De student kan:
- wiskundige vaardigheden functioneel in een thema integreren
- het leerproces van leerlingen ondersteunen door passende modellen, contexten,
rekenverhalen te gebruiken
- op zoek gaan naar contexten vanuit de realiteit waar wiskunde nodig is en deze verwerken
zodat ze toegankelijk worden voor BSO-leerlingen
3. Inhoudelijk expert
De student kan:
- vaardig en vlot rekenen, doordacht gebruik maken van de verschillende rekentechnieken
- vlot werken met breuken, kommagetallen en percenten en met verhoudingen
- strategieën gebruiken om vlot problemen op te lossen
- motiveren waarom sommige wiskunde-onderwerpen al dan niet belangrijk zijn binnen PAV
- manieren bedenken om BSO-leerlingen te motiveren om alledaagse wiskundige problemen
op te lossen
- BSO-leerlingen strategieën aanreiken om deze problemen op te lossen
- de processen analyseren die aan de basis liggen van vaardig rekenen
- gepaste leeromgevingen ontwerpen om het wiskundig denken te ontwikkelen.
De student beschikt over een goede basiskennis wiskunde, hij/zij kan de wiskunde van de basisschool vlot en inzichtelijk toepassen.
- de leerplannen PAV, het leerplan wiskunde voor 1B en BVL (zie website VVKSO)
- handboeken voor PAV (zie OWP)
- Verschaffel, L., De Corte, E., (red.). Stoho: naar een nieuwe reken/wiskundedidactiek
voor de basisschool en de basiseducatie, Leuven, ACCO, 1995
- De Cock et al., Rekensprong, Neuzeneuzeboek 6, Van In, Wommelgem, 2006 (voor wie graag de wiskunde/didactiek van de lagere school nog eens opfrist)
Tijdens de contacttijden worden verschillende werkvormen gebruikt. Daarnaast bereiden de studenten sommige onderdelen van de cursus voor die tijdens de contactijd verder besproken worden. Sommige delen van de leerstof worden zelfstandig verwerkt.
|
1ste examenperiode |
2de examenperiode |
3de examenperiode |
|||
|
% |
vorm |
% |
vorm |
% |
vorm |
|
50% |
schriftelijk |
|
|
50% |
schriftelijk |
|
50% |
permanente evaluatie |
|
|
50% |
taak |
|
|
|
|
|
|
|
|
100% |
|
100% |
|
100% |
|