Milieuwetgeving (2009-2010)

Het vak milieuwetgeving maakt de student vertrouwd met de uitgebreide en complexe materie van het milieurecht. Na een algemene kennismaking van het milieurecht kan de student zelf aan de slag. Hij/zij studeert en verwerkt bepaalde delen van de leerstof zelf waarbij hij/zij zowel geschreven bronnen als de pc als leermiddel hanteert. Bepaalde onderdelen worden ingeleid door een externe docent. Door een aantal case-studies op te lossen in kleine groep leert de student alle kennis te integreren.

A. Algemene competenties

  • 01. Denk- en redeneervaardigheid
  • 02. Informatie verwerven en verwerken
  • 03. Kritisch reflecteren
  • 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën

C. Beroepsspecifieke competenties

  • C05 De chemist kan op adequate wijze mondeling en schriftelijk communiceren om een optimale informatiedoorstroming te verzekeren.
  • C08 De chemist kan binnen zijn specialisatie de vigerende wetgeving vertalen naar reële situaties om wettelijk conform te werken.
Toelichting:

De student heeft inzicht in de ontwikkeling van het milieurecht tegen een achtergrond van internationaal, nationaal, gewestelijk, provinciaal en gemeentelijk milieubeleid.

De student heeft inzicht in het complexe milieurecht, kan zich situeren in dit milieurecht en kent in grote lijnen de bedoeling en reikwijdte van onderdelen van dit recht (Vlarem, Vlarebo, Vlarea,...).

De student heeft inzicht in de foutaansprakelijkheid en objectieve aansprakelijkheid bij het optreden van milieuschade.

De student heeft inzicht in de handhaving bij het optreden van milieumisdrijven.

De student kan de eisen van de ISO 14001 - norm voor milieuzorg vertalen naar een concrete situatie en kan milieuprocedures schrijven voor een gegeven situatie.

De student kan zelfstandig opzoekwerk verrichten in het milieurecht, en dit zowel in elektronische bronnen als in papieren bronnen en kan een interpretatie geven aan het opgezochte voor een concrete bedrijfssituatie.

De student kan proces-verbaal opstellen bij een monstername.

De student kent de gemeentelijke bevoegdheden en taken.

De student kan taken die deel uitmaken van de gemeentelijke milieuadministratie uitvoeren.

De student staat open voor het bestuderen en interpreteren van nieuwe onderdelen van de milieuwetgeving.

De student kan correct communiceren over het verrichtte opzoekwerk via een gesprek, een schriftelijk rapport.

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

A. Type

  • handboek
  • materiaal op leeromgeving
  • materiaal op WWW
  • Andere: geschreven bronnen (wetteksten, boeken)

B. Verplichte leermiddelen

Somers, W & Verhoeven, A.. Milieurecht in kort bestek. Brugge: Die Keure.

C. Aanbevolen leermiddelen

Van Geystelen, L. Milieuvergunningen editie 2006. Kluwer.

De Pue, E., Lavrysen, L. & Stryckers, P. Milieuzakboekje 2006. Kluwer.

Biesemans, P., Harlem, S., Vandekerkhove, L., Vyvey, Q. Zakboekje voor de milieucoördinator editie 2006. Kluwer.

McKiel, M., Hart, J. ISO 14000: questions and answers.

de Dreu, P.H. ISO 14001 - de nieuwe milieunorm.

ISO 14001:2004 Milieumanagementsystemen - Eisen en richtlijnen voor gebruik (norm)

A. Types

  • hoorcollege
  • oefenpracticum
  • groepswerk
  • elektronisch leerplatform
  • Andere: milieuplatform (elektronisch)

B. Omschrijving

A. Types

  • permanente evaluatie
  • Andere: tussentijdse test (maakt deel uit van de permanente evaluatie)

B. Omschrijving

Tijdens praktische toepassingen (opzoekwerk in wetgeving) zoekt de student zelfstandig in de milieuwetgeving. De docent coacht de student bij moeilijkere opdrachten. Resultaten van opzoekwerk worden aan de student teruggekoppeld via een leergesprek.
OA:
06020280
Code:
06020280
Vakcoördinator:
Ann Van Asbroeck
Semester:
1
Studiepunten:
4,5
Onderwijstaal:
Nederlands