Vakdidactiek LO-BR deel 4 (2009-2010)

Ervaringsgericht werken in de basisschool. Ontwikkelingsdoelen van de bewegingsopvoeding voor kleuters. Didactiekmethode en de activiteitsdomeinen in het kleuteronderwijs.

Bewegingspedagogiek van V. Sherborne

A. Algemene competenties

  • 01. Denk- en redeneervaardigheid
  • 02. Informatie verwerven en verwerken
  • 03. Kritisch reflecteren
  • 04. Projectmatig en methodisch handelen in functie van creatieve kennisontwikkeling

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 08. Teamgericht kunnen werken
  • 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën

C. Beroepsspecifieke competenties

  • C01 Begeleider leer- en ontwikkelingsprocessen.
  • C03 Inhoudelijk expert.
  • C04 Organisator.
  • C05 Innovator-onderzoeker.

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

Vereiste kennis van didactiek LO/BR deel 1,2 en 3

A. Type

  • handboek
  • audiovisueel materiaal
  • materiaal op WWW

B. Verplichte leermiddelen

Rita Bracke, bewegingsopvoeding voor kleuters, 1991,Garant, Leuven-Apeldoorn

Vademecum

Leerplannen VVKBO  en OVSG

C. Aanbevolen leermiddelen

A. Types

  • hoorcollege
  • groepswerk

B. Omschrijving

A. Types

  • presentatie
  • individuele taak
  • mondeling examen

B. Omschrijving

Mondeling ex.: 80%

taak en presentatie: 20%

Individuele feedback
OA:
10256800
Code:
10256800
Vakcoördinator:
Frank Peeters
Semester:
1+2
Studiepunten:
3
Onderwijstaal:
Nederlands