PAV Werkveld BSO (2009-2010)

De student verkent een werksituatie, waarin leerlingen BSO functioneren. Op basis hiervan ontwerpt hij een  leergang om inhouden PAV te linken aan deze werksituatie, die ook een vorm van schoolloopbaanbegeleiding inhoudt.

A. Algemene competenties

  • 01. Denk- en redeneervaardigheid
  • 02. Informatie verwerven en verwerken
  • 03. Kritisch reflecteren
  • 04. Projectmatig en methodisch handelen in functie van creatieve kennisontwikkeling
  • 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
  • 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben
Toelichting:
De student maakt een achtergronddossier over een werksituatie door
-contacten met zowel leidinggevenden, als met personeelsleden
-ze ervaren de bedrijfscultuur
De student overdenkt de gevolgen hiervan voor de opleiding algemene vakken in het beroepsonderwijs
-hij maakt een leergang waarin sleutelcompetenties geoefend worden
-en waarin de consequenties hiervan worden overwogen in het kader van schoolloopbaanbegeleiding


B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
  • 10. Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk
Toelichting:
Op deze manier proberen we
-de demotivatie van leerlingen in het beroepsonderwijs te verminderen
-een bepaalde doelstelling van het beroepsonderwijs (toeleiden naar de arbeidsmarkt) concreet te maken, door werkelijk vanuit de ervaring te vertrekken

C. Beroepsspecifieke competenties

  • C01 Begeleider leer- en ontwikkelingsprocessen.
  • C02 Opvoeder.
  • C04 Organisator.
  • C05 Innovator-onderzoeker.
  • C08 Partner van externen.
  • C10 Cultuurparticipant.
Toelichting:
Als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen
-maakt de student een achtergronddossier, gebaseerd op ervaringen in een werksituatie voor leerlingen bso, gesprekken met alle betrokkenen, een studie van opleidingsprofielen
-en een leergang waarin sleutelcompetenties die de leerling nodig heeft op het werk, worden ingeoefend
-kan de student stage-ervaringen van leerlingen naar lesmomenten terugkoppelen

Als opvoeder
-draagt de student bij tot de emancipatie van de leerling beroepsonderwijs, door hem gericht voor te bereiden op een beroepsmogelijkheid; maar ook door hem te informeren over rechten en plichten en het arbeidsgerichte te kunnen plaatsen in het geheel

Als organisator
-legt hij zelf contacten om ervaring op te doen in een bedrijf of een andere maatschappelijke organisatie.

Als innovator/onderzoeker
-bevraagt de student een werksituatie van een leerling beroepsonderwijs
-dit kan nieuwe impulsen geven voor het vak pav in het werkveld

Als partner van externen
-heeft hij contacten met personen uit het bedrijfsleven of andere organisaties, zowel leidinggevenden als uitvoerend personeel

Als cultuurparticipant
-ontwikkelt hij voeling met een bedrijfscultuur en arbeiderscultuur

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

A. Type

B. Verplichte leermiddelen

cursus  M. Keersmaekers, Werkveld BSO.

C. Aanbevolen leermiddelen

Profielengids VLOR op intranet school.
Info Dienst BeroepsOpleiding op het net en ook op intranet school.

A. Types

  • hoorcollege
  • discussieseminarie
  • Andere: ervaring in bedrijf of andere werkplek

B. Omschrijving

A. Types

  • individuele taak

B. Omschrijving


eerste examenperiode

tweede examenperiode

derde examenperiode

%

vorm

%

vorm

%

vorm

 100

taken

100

taken volgens afspraken in de studiewijzer

OA:
11270040
Code:
11270040
Vakcoördinator:
Marc Keersmaekers
Semester:
1
Studiepunten:
2
Onderwijstaal:
Nederlands