Nederlands deel 4 (2009-2010)

1 TAALVAARDIGHEID

- Vaardigheidsoefeningen, met name voor lezen en schrijven.

2 TAALBESCHOUWING

- Taalbeschouwelijke achtergronden van de vaardigheden.

- Zinsontleding: samengestelde zinnen.

3 LITERATUUR

- Jeugdliteratuur (poëzie, toneel).

4 VAKDIDACTIEK  

- Functionele didactiek van de behandelde leerinhouden en vaardigheden.

- Evaluatie en hoekenwerk.

- Taalbeleid en Nederlands als instructietaal. 

 

A. Algemene competenties

  • 01. Denk- en redeneervaardigheid
  • 02. Informatie verwerven en verwerken

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën

C. Beroepsspecifieke competenties

  • C01 Begeleider leer- en ontwikkelingsprocessen.
  • C03 Inhoudelijk expert.
  • C04 Organisator.
  • C05 Innovator-onderzoeker.
Toelichting:

Begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen

1.De student kan zijn/haar lessen afstemmen op de doelgroep (ook leerlingen van de tweede graad). 2. De student kan de gepaste methodes en leermiddelen (inclusief ICT) selecteren voor de verschillende aspecten van het schoolvak Nederlands.

Inhoudelijk expert

1. De student kan zakelijke teksten benaderen via leesstrategieën. 2. De student kan bij het schrijven rekening houden met de leesbaarheid van teksten en een aantal stijl- en woordgebruikvoorschriften. 3. De student kan samengestelde zinnen ontleden en de woordsoorten benoemen. 4. De student kan de grammaticale correctheid van mondeling en schriftelijk taalgebruik beoordelen. 5. De student kan poëzie op een verantwoorde wijze analyseren en kritisch beoordelen.6. De student kan lessen voor taalbeleid, taalschatverwerving en taalgericht vakonderwijs opzetten.

Organisator

1. De student kan toneelvoorstellingen, lezingen jeugdauteurs en lessenreeksen in het secundair met aangepaste leermiddelen organiseren.

Onderzoeker/vernieuwer

1.De student kan informatie in vakdidactische publicaties en onderzoeken raadplegen en integreren in de lespraktijk. 2.De student kan doelgericht onderzoek verrichten voor poëzie.

 

 

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

A. Type

  • handboek
  • cursus
  • materiaal op leeromgeving

B. Verplichte leermiddelen

Cursussen docent
Leerplan Nederlands 1ste graad ASO/TSO
Leerplan Nederlands 1ste jaar b en bvlj
Leerplan Nederlands 2de graad ASO/TSO
Taalboek Nederlands, W. Smets
Handboek spelling- leerboek, De Schryver ,J.
Poëzie ontdekken - gedichten in de klas , Van Coillie, J.
Met duizend blote ogen, Van Coillie, J.

C. Aanbevolen leermiddelen

A. Types

  • hoorcollege
  • discussieseminarie
  • begeleide zelfstudie
  • elektronisch leerplatform

B. Omschrijving

A. Types

  • schriftelijk examen
  • presentatie
  • permanente evaluatie
  • paper/werkstuk
  • peer assessment

B. Omschrijving

1ste examenperiode

 

2de examenperiode

 

3de examenperiode

 

%

 

vorm

 

%

 

vorm

 

%

 

vorm

 

 

 

60

 

Schriftelijk

 

60

 

Schriftelijk

 

 

 

40

 

PE

 

40

 

PE (cijfer tweede examenperiode blijft bewaard)

 

 

 

 

 

 

 

100%

 

 

100%

 

 

100%

 

 

Op vraag kan klassikaal of persoonlijk extra informatie gegeven worden (monitoraat).
OA:
11269480
Code:
11269480
Vakcoördinator:
Rita Van Elsen
Semester:
2
Studiepunten:
6
Onderwijstaal:
Nederlands