Afstudeerproject (2009-2010)

In de loop van het tweede en het derde jaar van je studies stelt de student een digitaal portfolio samen. Het portfolio bestaat uit een selectie van materiaal, teksten en beschouwingen die een beeld geven van de wijze waarop de student bepaalde opdrachten heeft uitgevoerd tijdens zijn studies. Daarmee verschaft hij inzicht in de door hem bereikte competenties. De studenten krijgen in de loop van het tweede en het derde jaar opdrachten. Voorbeelden - uitdieping van een concreet onderwerp in het kader van een onderwijsactiviteit; - verslagen (eventueel in verschillende talen) van activiteiten georganiseerd in het kader van de opleiding (seminaries, binnen- en buitenlandse gastsprekers, bezoeken…); - organisatie van een activiteit binnen de optie Logistiek Management. De studenten krijgen van de verantwoordelijke lectoren tijdig uitgebreide informatie over doelstellingen, inhoud en uitvoering van de opdrachten. Een belangrijk onderdeel van het portfolio is het stageverslag. Dit verslag bevat minstens volgende onderdelen: - beknopte voorstelling van het stagebedrijf met o.a. situering van de stage (plaats); - beschrijving van de activiteiten/het project waaraan de student heeft meegewerkt. In dit onderdeel legt de student ook de relatie tussen ‘zijn stage’ en de andere ‘opleidingsonderdelen’ van het opleidingsprogramma (relatie met de ‘vakken’, andere portfolio-opdrachten, bedrijfsbezoeken, seminaries…); - besluit met vermelding van o.a. de competenties die de student tijdens de stage heeft verworven;bijlagen (o.a. het logboek, gebruikte en/of zelf opgestelde ‘documenten’ ter beschrijving van de activiteiten/het project.

A. Algemene competenties

  • 02. Informatie verwerven en verwerken
  • 03. Kritisch reflecteren
  • 04. Projectmatig en methodisch handelen in functie van creatieve kennisontwikkeling
  • 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
  • 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën

C. Beroepsspecifieke competenties

  • C01 De rol van informatiebeheerder.
  • C02 De rol van analist.
  • C03 De rol van adviseur.
  • C04 De rol van coördinator.
Toelichting:

Het afstudeerproject biedt de mogelijkheid om diverse technische, professionele, communicatieve en sociale vaardigheden (verder) te ontwikkelen. De student bestudeert een onderwerp, doet het vereiste opzoekingswerk, maakt een synthese en geeft voorbeelden uit de( stage)praktijk. Hij houdt hierbij rekening met de discretie en geheimhouding vereist op de stageplaats. De student rapporteert mondeling en schriftelijk over zijn onderwerp. Hij presenteert en verdedigt zijn afstudeerproject voor een jury die is samengeteld uit lectoren en vertegenwoordigers van het werkveld. Het eindwerk biedt een belangrijk referentiepunt bij sollicitaties. 

Met het portfolio toon je aan welke competenties je tijdens je studies hebt verworven. Door het hanteren van het portfolio ontwikkel je ook vaardigheden, houdingen en inzichten die vereist zijn voor het verdere verloop van je studie. Het portfolio biedt ook de mogelijkheid om diverse technische, professionele, communicatieve en sociale vaardigheden (verder) te ontwikkelen. Met het samenstellen van het portfolio zelf toon je specifiek aan dat: - je kan beoordelen welke informatie essentieel is in een logistieke omgeving; - je deze gegevens efficiënt kan verzamelen vanuit betrouwbare en relevante bronnen; - je informatie kan presenteren en rapporteren in meerdere talen; - je hiervoor de gepaste ICT-tools kan gebruiken; - je beroepsgebonden informatie en relevante gegevens kritisch kan analyseren en interpreteren. Je presenteert en verdedigt jouw portfolio voor een jury die is samengeteld uit lectoren en vertegenwoordigers van het werkveld.

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

De student moet het eerste en tweede jaar van de opleiding met succes hebben beëindigd.

A. Type

B. Verplichte leermiddelen

C. Aanbevolen leermiddelen

A. Types

  • begeleide zelfstudie
  • stage

B. Omschrijving

A. Types

  • praktische proef

B. Omschrijving

De studenten stellen een digitaal portfolio samen. Ze krijgen de kans om hun portfolio voor stellen tijdens een openbare verdediging met interne en externe juryleden uit het werkveld. Die jury kent een cijfer toe voor de inhoud en de voor de presentatie van het portfolio.

Student(e) krijgt een docent toegewezen die hem/haar zal begeleiden bij het opstellen van het afstudeerproject.
OA:
02243380
Code:
02243380
Vakcoördinator:
Willy Daens
Semester:
2
Studiepunten:
5
Onderwijstaal:
Nederlands