De student werkt actief aan zijn professionele, sociale en communicatieve
beroepshouding. Via oefeningen en opdrachten reflecteert hij over zijn sociale
vaardigheden, zijn samenwerken in een team en het omgaan met een eerste indruk. Door deze
zelfanalyse ontwikkelt en verbetert hij zijn eigen leerdoelen. Hij ontwikkelt ook
strategieën voor interculturele communicatie, het vergroten van zijn persoonlijke
effectiviteit o.a. door timemanagement en het omgaan met ethiek en beroepscodes.
Doelstellingen
A. Algemene competenties
01. Denk- en redeneervaardigheid
02. Informatie verwerven en verwerken
03. Kritisch reflecteren
05. Leiding geven
06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
08. Teamgericht kunnen werken
10. Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk
C. Beroepsspecifieke competenties
C03 Oplossingen uitwerken.
C06 Communiceren.
C07 Eigen gedrag aanpassen.
C08 Kwaliteitsvol handelen.
Vereiste voorkennis
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties
Studenten kregen al een eerste aanzet tot persoonlijke ontwikkeling en sociale vaardigheden vanuit de studietrajectbegeleiding in het eerste jaar.
Leermiddelen
A. Type
handboek
materiaal op leeromgeving
B. Verplichte leermiddelen
Grit R., Guit R., van der Sijde N., Sociaal Competent. Professioneel aan het werk!, Wolters Noordhoff, 2005.
C. Aanbevolen leermiddelen
Remmerswaal, Jan Handboek Groepsdynamica 2003, 6de herziene druk Nelissen B.V. Soest, ISBN 90 244 1648 5, 372p.
Oudenhoven van, J.P. Sociale vaardigheden voor leidinggevenden 2006, 2de herziene druk Coutinho Bussum, ISBN-10: 90 469 0015 0, 189p.
Werkvormen
A. Types
hoorcollege
groepswerk
B. Omschrijving
Evaluatie
A. Types
permanente evaluatie
individuele taak
B. Omschrijving
Begeleiding
De vakdocent staat steeds ter beschikking om individueel toelichting te geven bij bepaalde onderdelen van de behandelde leerstof.