Toegepaste elektriciteit lab (2009-2010)

- Studie en gebruik van analoge en digitale oscilloscopen bij metingen rechtstreeks op het net
- Bruggelijkrichting met diodes, diodecommutatie
- 1-f-halvegolfgelijkrichting met thyristor voor passieve en actieve last
- 1-f-thyristorbrug toegepast op: inductieve lasten en gelijkstroommotor
- Frequentieomvormers voor ASM : verschillende types
- Energiebesparing m.b.v. frequentieregelaars
- Soft-starter : werking vermogengedeelte, parameters instellen
- Volle golfsturing versus fase-aansnijding : wisselsteller, triac
- 3-fasige ASM : cos φ , rendement, vermogenmetiting, DC-remming
- 1-fasige asynchrone motor : werking en schakelschema's
- Aardingsmeting
- Synchrone machines : V-curven

A. Algemene competenties

  • 01. Denk- en redeneervaardigheid
  • 02. Informatie verwerven en verwerken
  • 03. Kritisch reflecteren
  • 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
Toelichting:

- De student kan verbanden zoeken tussen verschillende onderdelen van informatie (relateren)

- De student kan nieuwe kennis zelfstandig toepassen in situaties waar die kennis vereist is (integreren)

- De student ziet in dat er een informatiebehoefte is

- De student past oudere en nieuwe informatie toe om nieuwe concepten samen te stellen of om nieuwe inzichten te creëren

- De student stelt het eigen functioneren in vraag, analyseert en beoordeelt het

- Beknopt en duidelijk communiceren met collega’s en aan hen rapporteren zowel schriftelijk als mondeling

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 08. Teamgericht kunnen werken
  • 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
Toelichting:

- De student staat open voor tegengestelde meningen

- De student steunt en vertrouwt de andere teamleden

- De student werkt actief mee aan elke opdracht

- De student geeft blijk van interesse voor wat de ander inbrengt

- De student omschrijft een complexe en authentieke probleemsituatie op een begrijpelijke manier

- De student kiest een specifieke oplossing en kan deze keuze verantwoorden - De student toetst de oplossing aan de praktijk en stuurt bij waar nodig

C. Beroepsspecifieke competenties

  • BC1 Op basis van de wensen van de opdrachtgever/klant een programma van eisen opstellen voor een product/systeem/dienst dat/die voldoet aan de wensen van de opdrachtgever en realiseerbaar is.
  • BC2 Een keuze maken uit een aantal bestaande of zelf bedachte concepten, oplossingen en/of implementaties.
  • BC4 Samen met anderen een product/systeem/dienst op een gestructureerde wijze ontwerpen dat voldoet aan de opgelegde eisen.
  • BC9 Het productieproces beoordelen en bijsturen en eventueel innoveren.
  • BC11 Aantonen dat het geleverde product/systeem/dienst voldoet aan de specificaties.
  • BC12 Een gecompliceerd systeem in bedrijf stellen.
  • BC14 Een installatie/systeem onderhouden.
  • BC17 Technische ondersteuning verlenen.
Toelichting:

- De student kan a.d.h. van een schema een schakeling rond asynchrone machines opbouwen, deze laten werken en onder controle houden.
- De student kan a.d.h. van een schema een schakeling rond asynchrone machines - in combinatie met vermogen/elektronische componenten - opbouwen, deze laten werken en onder controle houden.
- De student kan metingen uitvoeren en verwerken en gepaste conclusies trekken.
- De student kan schakelfouten opsporen en verbeteren.
- De student kan met behulp van fabrikantgegevens en beschikbaar materiaal kan hij de gekozen oplossing kritisch onderzoeken, testen en eventueel aanpassen.
- De student kan meetresultaten verwerken en interpreteren om teneinde correcte en objectieve resultaten te bekomen
- De student kan technische richtlijnen analyseren en toepassen
- De student kan problemen analyseren en oplossingen voorstellen op het domein van de elektrische schakeltechniek.
- De student kan defecten opsporen in elektrotechnische installaties dmv metingen.
- De student kan de conformiteit controleren van de uitgevoerde installaties of proefopstellingen door de beschikbare documentatie te raadplegen.
- De student kan technisch advies verlenen.

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

- De student heeft volgende cursussen doorgenomen :

  • Elektriciteit, Bachelor :1ste jaar elektromechanica/elektrotechnieken
  • Labo elektriciteit, Bachelor :1ste jaar elektromechanica/elektrotechnieken
  • Elektriciteit, Bachelor : 2de jaar elektromechanica/elektrotechnieken
  • Labo elektriciteit, Bachelor :2de jaar elektromechanica/elektrotechnieken

- De student kan vlot werken met elektrische en elektronische meetinstrumenten en bezit basisvaardigheden om elektrische circuits op te bouwen.

- De student heeft een grondige voorkennis van driefasige netwerken.

A. Type

  • materiaal op WWW
  • cursus
  • materiaal op leeromgeving

B. Verplichte leermiddelen

- L. Dillen - G. Peremans - W.Vandermeulen, 2006, Laboratorium Elektriciteit 3 EM, Niet gepubliseerde cursus, Geel, 90p.
- Eigen nota's en werkschrift
- G. Peremans, 2006, Elektriciteit 3 EM, Niet gepulbiseerde cursus, Geel, 60p.
- W.Vandermeulen, 2006, Vermogenelektronica 3 EM, Niet gepubliseerde cursus, Geel, 50p. - Handleiding meetapparatuur labo
- Handleiding van diverse meetapparatuur
- Datagegevens fabrikanten via website's
- Databanken 'labo elektriciteit'
- Toledo

C. Aanbevolen leermiddelen

A. Types

  • groepswerk
  • labo en werkcollege

B. Omschrijving

A. Types

  • permanente evaluatie
  • praktische proef

B. Omschrijving

OA:
05210434
Code:
05210434
Vakcoördinator:
 
Semester:
1
Studiepunten:
3
Onderwijstaal:
Nederlands