Relationele vorming deel 1 (2009-2010)

 Deel 1: Agogische vaardigheden

-Communicatievoorwaarden

-De relatie met jezelf: ik - ik

-De relatie met een ander: ik – jij/groep

-Non-verbale communicatie met aanzet tot klashouden

-Feedback

-Gespreksvaardigheden

 Deel 2: Oriëntatie op opvoeden

-subjectief concept

-wijzen van opvoeden

-een kind in zijn context: gezinsopvoeding, opvoeding in de klas, vrienden en leeftijdsgenoten

 

A. Algemene competenties

  • 05. Leiding geven
  • 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 08. Teamgericht kunnen werken
  • 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
  • 10. Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk

C. Beroepsspecifieke competenties

  • C02 Opvoeder.
  • C05 Innovator-onderzoeker.
  • C06 Partner van ouders en verzorgers.
Toelichting:

FG 2 Opvoeder

 - 2.1 positief leerklimaat creëren voor de lln in de groep en de school

- 2.2 emancipatie bevorderen

- 2.3 door attitudevorming individuele ontplooiing en maatschappelike participatie voorbereiden.

- 2.4 actuele maatschappelijke ontwikkelingen hanteren in een pedagogische context

FG 5: innovator-onderzoeker

 - 5.1 Eigen functioneren ter discussie stellen en bijsturen

FG 6 : Partner van ouders en verzorgers

 - 6.1 zich informeren over en discreet omgaan met gegevens

 

 

 

 

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

Alhoewel er geen specifieke voorkennis vereist is, vinden we het toch belangrijk dat de student gemotiveerd is en voldoende sociaal en communicatief vaardig is.

A. Type

B. Verplichte leermiddelen

- onuitgegeven cursussen van de docent: relationele vorming en visies op opvoeden - artikels uit pedagogische tijdschriften en handboeken - notities van de student

C. Aanbevolen leermiddelen

A. Types

B. Omschrijving

We vertrekken vanuit reëel beleefde ervaringen door de student aangebracht. We proberen deze ervaringen in kaart te brengen met behulp van een aantal kaders/instrumenten (inzicht krijgen), zoeken naar alternatieve gedragsmogelijkheden en interventies, proberen deze uit in simulatieoefeningen en in de realiteit en evalueren het effect ervan (oefenen van de sociale vaardigheden). Er wordt eveneens gewerkt met opdrachten en taken die buiten de lessen worden vervuld. Voor het deel: Visies op opvoeden: - hoorcollege - werkcollege - casuïstiek

A. Types

  • schriftelijk examen

B. Omschrijving

Dit opleidingsonderdeel wordt geëvalueerd door middel van een schrijftelijk examen. Doorheen het jaar kunnen opdrachten gegeven worden die meegebracht dienen te worden naar het schriftelijk examen.

Actieve en geëngageerde participatie wordt verwacht. De voor- en nataken moeten tijdig en nauwkeurig uitgevoerd worden. Ook tijdens de derde examenperiode wordt er een schriftelijk examen afgenomen.

 

Voor dit opleidingsonderdeel zijn er geen monitoraten voorzien.
OA:
11260222
Code:
11260222
Vakcoördinator:
Caroline Heyselberghs
Semester:
1
Studiepunten:
3
Onderwijstaal:
Nederlands