Deel 1: Agogische vaardigheden
-Communicatievoorwaarden
-De relatie met jezelf: ik - ik
-De relatie met een ander: ik – jij/groep
-Non-verbale communicatie met aanzet tot klashouden
-Feedback
-Gespreksvaardigheden
Deel 2: Oriëntatie op opvoeden
-subjectief concept
-wijzen van opvoeden
-een kind in zijn context: gezinsopvoeding, opvoeding in de klas, vrienden en leeftijdsgenoten
FG 2 Opvoeder
- 2.1 positief leerklimaat creëren voor de lln in de groep en de school
- 2.2 emancipatie bevorderen
- 2.3 door attitudevorming individuele ontplooiing en maatschappelike participatie voorbereiden.
- 2.4 actuele maatschappelijke ontwikkelingen hanteren in een pedagogische context
FG 5: innovator-onderzoeker
- 5.1 Eigen functioneren ter discussie stellen en bijsturen
FG 6 : Partner van ouders en verzorgers
- 6.1 zich informeren over en discreet omgaan met gegevens
Alhoewel er geen specifieke voorkennis vereist is, vinden we het toch belangrijk dat de student gemotiveerd is en voldoende sociaal en communicatief vaardig is.
We vertrekken vanuit reëel beleefde ervaringen door de student aangebracht. We proberen deze ervaringen in kaart te brengen met behulp van een aantal kaders/instrumenten (inzicht krijgen), zoeken naar alternatieve gedragsmogelijkheden en interventies, proberen deze uit in simulatieoefeningen en in de realiteit en evalueren het effect ervan (oefenen van de sociale vaardigheden). Er wordt eveneens gewerkt met opdrachten en taken die buiten de lessen worden vervuld. Voor het deel: Visies op opvoeden: - hoorcollege - werkcollege - casuïstiek
Dit opleidingsonderdeel wordt geëvalueerd door middel van een schrijftelijk examen. Doorheen het jaar kunnen opdrachten gegeven worden die meegebracht dienen te worden naar het schriftelijk examen.
Actieve en geëngageerde participatie wordt verwacht. De voor- en nataken moeten tijdig en nauwkeurig uitgevoerd worden. Ook tijdens de derde examenperiode wordt er een schriftelijk examen afgenomen.