Typefunctie 2: De student als opvoeder: de student kan
BS 2.1. een positief leefklimaat creëren voor de leerlingen in de groep en op de school. BS 2.2. emancipatie bevorderen BS 2.3. door attitudevorming individuele ontplooiing en maatschappelijke participatie voorbereiden. BS 2.5. adequaat omgaan met leerlingen met sociaal-emotionele probleemsituaties en gedragsmoeilijkheden. BS 2.6. fysiek en geestelijk welzijn bevorderen.
Typefunctie 4: De student als organisator: de student kan:
BS 4.4. een stimulerende en werkbare klasruimte creëren, rekening houdend met de veiligheid van de leerlingen
Typerfunctie 5: De student als innovator-onderzoeker: de student kan:
BS 5.3. het eigen functioneren ter discussie stellen en bijsturen.
Typefunctie 6: De student als partner van ouders/verzorgers: de student kan:
BS 6.1. zich informeren over en discreet omgaan met gegevens. BS 6.4. met ouders en verzorgers een gesprek voeren over opvoeding en onderwijs. BS 6.5. in Standaardnederlands of naargelang de context in een passend register adequaat in interactie treden met ouders en verzorgers.
Typefunctie 7: De student als lid van het schoolteam: de student kan:
BS 7.5. in Standaardnederlands adequaat in interactie treden met alle leden van het schoolteam.
De thema's 'axenroos', 'pesten' en 'straffen en belonen' worden behandeld in hoor- en werkcolleges.
Tijdens een tweedaagse training komen de studenten in contact met verschillende methodes om in de lagere school rond sociale vaardigheden te werken.
Het eindcijfer komt tot stand op basis van een mondeling examen (100%).
Permanente evaluatie: de aanwezigheid op en de actieve en geëngageerde deelname aan alle activiteiten behorend tot het opleidingsonderdeel is vereist. Tekortkoming hierin en afwezigheid op activiteiten zal aangerekend worden in de totale evaluatie van het opleidingsonderdeel. Elke afwezigheid dient gewettigd te worden. Zelfs bij gewettigde afwezigheid voor de training contactsleutels dient een vervangtaak gemaakt te worden.Een niet-correct taalgebruik heeft invloed op de evaluatie van het OO.
2de zittijd: mondeling examen (100%).