Relationele vorming deel 2 (2009-2010)

In het opleidingsonderdeel relationele vorming 2 worden volgende thema's behandeld: - Sociale vaardigheden bij kinderen - Axenroos - Pesten - Straffen en belonen

A. Algemene competenties

  • 01. Denk- en redeneervaardigheid
  • 02. Informatie verwerven en verwerken
  • 03. Kritisch reflecteren
  • 04. Projectmatig en methodisch handelen in functie van creatieve kennisontwikkeling
  • 05. Leiding geven
  • 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
  • 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 08. Teamgericht kunnen werken
  • 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
  • 10. Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk

C. Beroepsspecifieke competenties

  • C02 Opvoeder.
  • C03 Inhoudelijk expert.
  • C04 Organisator.
  • C05 Innovator-onderzoeker.
  • C06 Partner van ouders en verzorgers.
  • C07 Lid van schoolteam.
Toelichting:

Typefunctie 2: De student als opvoeder: de student kan

BS 2.1.  een positief leefklimaat creëren voor de leerlingen in de groep en op de school. BS 2.2. emancipatie bevorderen BS 2.3. door attitudevorming individuele ontplooiing en maatschappelijke participatie voorbereiden. BS 2.5. adequaat omgaan met leerlingen met sociaal-emotionele probleemsituaties en gedragsmoeilijkheden. BS 2.6. fysiek en geestelijk welzijn bevorderen.

Typefunctie 4: De student als organisator: de student kan:

BS 4.4. een stimulerende en werkbare klasruimte creëren, rekening houdend met de veiligheid van de leerlingen

Typerfunctie 5: De student als innovator-onderzoeker: de student kan:

BS 5.3. het eigen functioneren ter discussie stellen en bijsturen.

Typefunctie 6: De student als partner van ouders/verzorgers: de student kan:

BS 6.1. zich informeren over en discreet omgaan met gegevens. BS 6.4. met ouders en verzorgers een gesprek voeren over opvoeding en onderwijs. BS 6.5. in Standaardnederlands of naargelang de context in een passend register adequaat in interactie treden met ouders en verzorgers.

 Typefunctie 7: De student als lid van het schoolteam: de student kan:

BS 7.5. in Standaardnederlands adequaat in interactie treden met alle leden van het schoolteam.

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

A. Type

  • cursus
  • Andere: lesnota's

B. Verplichte leermiddelen

C. Aanbevolen leermiddelen

A. Types

  • hoorcollege
  • discussieseminarie
  • oefenpracticum
  • Andere: tweedaagse training

B. Omschrijving

De thema's 'axenroos', 'pesten' en 'straffen en belonen' worden behandeld in hoor- en werkcolleges.

Tijdens een tweedaagse training komen de studenten in contact met verschillende methodes om in de lagere school rond sociale vaardigheden te werken.

A. Types

  • mondeling examen
  • permanente evaluatie

B. Omschrijving

Het eindcijfer komt tot stand op basis van een mondeling examen (100%).

Permanente evaluatie: de aanwezigheid op en de actieve en geëngageerde deelname aan alle activiteiten behorend tot het opleidingsonderdeel is vereist. Tekortkoming hierin en afwezigheid op activiteiten zal aangerekend worden in de totale evaluatie van het opleidingsonderdeel. Elke afwezigheid dient gewettigd te worden. Zelfs bij gewettigde afwezigheid voor de training contactsleutels dient een vervangtaak gemaakt te worden.Een niet-correct taalgebruik heeft invloed op de evaluatie van het OO. 

2de zittijd: mondeling examen (100%).

OA:
11268040
Code:
11268040
Vakcoördinator:
Lore Staes
Semester:
1
Studiepunten:
3
Onderwijstaal:
Nederlands