Communicatievaardigheden (2009-2010)

- opbouw en stijl van een zakelijke tekst
- mondelinge presentaties - vergaderen
- vorm van een zakelijk bericht
- rapporteren

A. Algemene competenties

  • 02. Informatie verwerven en verwerken
  • 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
Toelichting:

De student vindt zijn informatie op een effectieve en efficiënte wijze;
De student evalueert op een kritische wijze het informatieproces en de gevonden informatie;
De student ziet in dat er een informatiebehoefte is;
De student bepaalt wat hij/zij precies in welke mate moet weten;
De student beheert verzamelde en gecreëerde informatie;
De student verwijst correct naar de gebruikte informatie; 

De student heeft een duidelijk beeld van de opdrachtomschrijving;
De student schrijft heldere en duidelijke teksten zonder overbodige informatie;
De student schrijft inhoudelijk correcte teksten;
De student toetst de tekst af aan de opdrachtomschrijving;
De student heeft oog voor vorm en opmaak;
De student respecteert grammatica- en spellingsregels; 

De student heeft het verslag tegen de afgesproken tijd klaar;
De student maakt een volledig verslag: alle punten die op de vergadering besproken zijn staan erin;
De student besteedt aandacht aan taalgebruik, spelling en lay-out;
De student geeft de belangrijkste argumenten weer;
De student geeft de besluiten en actiepunten duidelijk weer;
De student maakt een objectief verslag; 

De student gaat na met welk doel de informatie wordt voorgesteld aan het publiek;
De student geeft enkel relevante informatie en stelt deze gestructureerd voor;
De student beheerst de inhoud;
De student gebruikt gepaste visuele hulpmiddelen;
De student ondersteunt de voorstelling met gepast non-verbaal gedrag (lichaamshouding, gebaren, oogcontact, tempo, articulatie, intonatie, …);
De student past zijn/haar taalgebruik aan het publiek aan;
De student houdt het publiek betrokken bij de presentatie.

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

C. Beroepsspecifieke competenties

  • BC24 Als deskundige communicatievaardig te zijn (in een vreemde taal).
Toelichting:

Schriftelijk rapporteren:

- De student heeft een duidelijk beeld van de opdrachtomschrijving.

- De student schrijft heldere en duidelijke teksten zonder overbodige informatie.

- De student schrijft inhoudelijk correcte teksten.

- De student toetst de tekst af aan de opdrachtomschrijving.

- De student heeft oog voor vorm en opmaak.

- De student respecteert grammatica- en spellingsregels.

Mondeling presenteren:

- De student gaat na met welk doel de informatie wordt voorgesteld aan het publiek.

- De student geeft enkel relevante informatie en stelt deze gestructureerd voor

- De student beheerst de inhoud.

- De student gebruikt gepaste visuele hulpmiddelen.

- De student ondersteunt de voorstelling met gepast non-verbaal gedrag (lichaamshouding,

 

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

A. Type

  • handboek
  • audiovisueel materiaal
  • materiaal op leeromgeving

B. Verplichte leermiddelen

Baeckens R., Meukens P. (2003). Zakelijke Communicatie. Kapellen: Uitgeverij Pelckmans. KHKempen stijlwijzer: Richtlijnen voor het maken van schriftelijke werkstukken. (2007). Geel: Campinia Media.

C. Aanbevolen leermiddelen

A. Types

  • hoorcollege
  • oefenpracticum
  • elektronisch leerplatform
  • groepswerk

B. Omschrijving

A. Types

  • permanente evaluatie
  • paper/werkstuk
  • presentatie

B. Omschrijving

OA:
05210651
Code:
05210651
Vakcoördinator:
 
Semester:
1
Studiepunten:
2
Onderwijstaal:
Nederlands