Pedagogisch-didactische vorming deel 3 (2009-2010)

 

In dit opleidingsonderdeel verwerft de student de nodige kennis, vaardigheden en attitudes om de ontwikkeling van jongeren binnen de verschillende ontwikkelingsdomeinen te stimuleren. Daartoe leert de student vanuit een gepaste basishouding hun leef- en ervaringswereld kennen en begrijpen. Ook leert de student de geschikte pedagogische en didactische aanpak kennen.

De nadruk ligt op een zorgbrede houding, met oog voor diversiteit.

Thema's die aan bod komen:

- Onderwijs voor verschillende doelgroepen

- Zorgverbreding: diversiteit en differentiatie

- Leerlingenbegeleiding: leer- en gedragsproblemen

- Evalueren

A. Algemene competenties

  • 01. Denk- en redeneervaardigheid
  • 02. Informatie verwerven en verwerken

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 08. Teamgericht kunnen werken
  • 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën

C. Beroepsspecifieke competenties

  • C01 Begeleider leer- en ontwikkelingsprocessen.
  • C02 Opvoeder.
  • C03 Inhoudelijk expert.
  • C09 Lid van de onderwijsgemeenschap.
Toelichting:
 

Als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen heeft de student een  referentiekader om zorgbreed te handelen met oog voor de diversiteit van leerlingen.

 De student kan observatie en evaluatie voorbereiden.

 Als opvoeder kan de student kan

 

-  de emancipatie van alle leerlingen bevorderen, door voor risicoleerlingen een gedifferentieerde onderwijsaanpak te hanteren.

 

-  voorstellen formuleren voor de aanpak van leerlingen met socio-emotionele problemen, gedrags- en leerproblemen.

 

 

Als inhoudelijk expert heeft de student inzicht

 

-         in het zorgkader voor leerlingen met beperkingen.

 -         in leer- en gedragsproblemen.

 

 

Als lid van de onderwijsgemeenschap is de student op de hoogte van recente

ontwikkelingen op vlak van zorgbreedte en op vlak van evalueren.

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

A. Type

  • cursus
  • audiovisueel materiaal
  • materiaal op leeromgeving

B. Verplichte leermiddelen

- Cursus van de docenten

- Getuigenissen

- Handouts van de powerpoints in de lessen

C. Aanbevolen leermiddelen

A. Types

  • hoorcollege
  • discussieseminarie
  • groepswerk
  • begeleide zelfstudie
  • Andere: Getuigenissen uit het werkveld

B. Omschrijving

A. Types

  • schriftelijk examen
  • presentatie

B. Omschrijving

- Schriftelijke toets 80%

- Casuïstiek en presentatie 20%

Individuele feedback en begeleiding bij groepsopdracht.

OA:
10256430
Code:
10256430
Vakcoördinator:
Ilse Nijsmans
Semester:
1
Studiepunten:
5
Onderwijstaal:
Nederlands