Communicatievaardigheden (2009-2010)

  • opbouw en stijl van een zakelijke tekst
  • vorm en schikking van een zakelijk bericht
  • mondelinge presentaties
  • telefoneren
  • vergaderen
  • verslagen en rapporten
  • communicatie bij een handelstransactie: prijsaanvraag, offerte, bestelling, klacht, antwoord op klacht, rappelbrief

A. Algemene competenties

  • 02. Informatie verwerven en verwerken
  • 03. Kritisch reflecteren
  • 05. Leiding geven
  • 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
Toelichting:

02: De student ziet in dat er een informatiebehoefte is; bepaalt wat hij precies in welke mate moet weten; vindt de benodigde informatie op een effectieve en efficiënte wijze; evalueert op een kritische wijze het informatiezoekproces en de gevonden informatie; beheert verzamelde en gecreëerde informatie; past oudere en nieuwe informatie toe om nieuwe concepten samen te stellen of om nieuwe inzichten te creëren; verwijst correct naar de gebruikte informatie.

03: De student stelt het eigen functioneren in vraag, analyseert en beoordeelt het; beoordeelt eigen werk en werkwijze op basis van evaluatiecriteria; benoemt positieve en negatieve aspecten in het eigen functioneren.

05: De student kan een planning en taakverdeling opstellen en opvolgen; een vergadering leiden; ondersteunen en stimuleren; omgaan met conflicten; evalueren.

06: De student kan schriftelijk rapporteren; verslaggeving; mondeling overleggen; mondeling presenteren. De student kan klantgericht communiceren zowel naar interne als externe klanten.

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 08. Teamgericht kunnen werken
Toelichting:

De student kan deel uitmaken van een effectief team; zich inzetten; actief luisteren (luisteren – samenvatten – doorvragen); feedback geven; feedback ontvangen; motiveren.

C. Beroepsspecifieke competenties

  • BC1 De bachelor in de logistiek is in staat om klantgericht te denken en te handelen.
  • BC6 De bachelor in de logistiek is in staat zijn werk met de nodige nauwkeurigheid en stiptheid uit te voeren.
  • BC9 De bachelor in de logistiek is in staat te werken met o.a. tekstverwerking, rekenbladen, databases, internet, e-mail, …
Toelichting:

BC1: De student kan klantgericht communiceren zowel naar interne als externe klanten.

BC6: De student heeft de discipline om secuur te werken; oog voor details en verbanden; probeert fouten te voorkomen; laat eigen werk nakijken door anderen; gaat bij het ontdekken van fouten hij zelfstandig fouten corrigeren.

BC9: De student kan moderne communicatiemiddelen (vb. internet, e-mail) gebruiken; rapporten maken met een tekstverwerker.

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

  • Studenten hebben de volgende cursussen/boeken/artikels doorgenomen: geen
  • Studenten hebben de volgende onderwijsactiviteiten gevolgd: diploma secundair onderwijs
  • Studenten bezitten de volgende competenties: geen

A. Type

  • handboek
  • materiaal op leeromgeving

B. Verplichte leermiddelen

Baeckens R., Meukens P. (2003). Zakelijke Communicatie. Kapellen: Uitgeverij Pelckmans. KHKempen stijlwijzer: Richtlijnen voor het maken van schriftelijke werkstukken. (2008). Geel: Campinia Media.

C. Aanbevolen leermiddelen

A. Types

  • oefenpracticum
  • groepswerk
  • begeleide zelfstudie

B. Omschrijving

A. Types

  • permanente evaluatie
  • paper/werkstuk
  • presentatie
  • individuele taak

B. Omschrijving

OA:
05210467
Code:
05210467
Vakcoördinator:
Lena Dilliën
Semester:
1
Studiepunten:
4
Onderwijstaal:
Nederlands