- opbouw en stijl van een zakelijke tekst
- vorm en schikking van een zakelijk bericht
- mondelinge presentaties
- telefoneren
- vergaderen
- verslagen en rapporten
- communicatie bij een handelstransactie: prijsaanvraag, offerte, bestelling, klacht, antwoord op klacht, rappelbrief
A. Algemene competenties
- 02. Informatie verwerven en verwerken
- 03. Kritisch reflecteren
- 05. Leiding geven
- 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
Toelichting:
02: De student ziet in dat er een informatiebehoefte is; bepaalt wat hij precies in welke mate moet weten; vindt de benodigde informatie op een effectieve en efficiënte wijze; evalueert op een kritische wijze het informatiezoekproces en de gevonden informatie; beheert verzamelde en gecreëerde informatie; past oudere en nieuwe informatie toe om nieuwe concepten samen te stellen of om nieuwe inzichten te creëren; verwijst correct naar de gebruikte informatie.
03: De student stelt het eigen functioneren in vraag, analyseert en beoordeelt het; beoordeelt eigen werk en werkwijze op basis van evaluatiecriteria; benoemt positieve en negatieve aspecten in het eigen functioneren.
05: De student kan een planning en taakverdeling opstellen en opvolgen; een vergadering leiden; ondersteunen en stimuleren; omgaan met conflicten; evalueren.
06: De student kan schriftelijk rapporteren; verslaggeving; mondeling overleggen; mondeling presenteren. De student kan klantgericht communiceren zowel naar interne als externe klanten.
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
- 08. Teamgericht kunnen werken
Toelichting:
De student kan deel uitmaken van een effectief team; zich inzetten; actief luisteren (luisteren – samenvatten – doorvragen); feedback geven; feedback ontvangen; motiveren.
C. Beroepsspecifieke competenties
- BC1 De bachelor in de logistiek is in staat om klantgericht te denken en te handelen.
- BC6 De bachelor in de logistiek is in staat zijn werk met de nodige nauwkeurigheid en stiptheid uit te voeren.
- BC9 De bachelor in de logistiek is in staat te werken met o.a. tekstverwerking, rekenbladen, databases, internet, e-mail, …
Toelichting:
BC1: De student kan klantgericht communiceren zowel naar interne als externe klanten.
BC6: De student heeft de discipline om secuur te werken; oog voor details en verbanden; probeert fouten te voorkomen; laat eigen werk nakijken door anderen; gaat bij het ontdekken van fouten hij zelfstandig fouten corrigeren.
BC9: De student kan moderne communicatiemiddelen (vb. internet, e-mail) gebruiken; rapporten maken met een tekstverwerker.
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties
- Studenten hebben de volgende cursussen/boeken/artikels doorgenomen: geen
- Studenten hebben de volgende onderwijsactiviteiten gevolgd: diploma secundair onderwijs
- Studenten bezitten de volgende competenties: geen
A. Type
- handboek
- materiaal op leeromgeving
B. Verplichte leermiddelen
Baeckens R., Meukens P. (2003).
Zakelijke Communicatie. Kapellen: Uitgeverij Pelckmans.
KHKempen stijlwijzer: Richtlijnen voor het maken van schriftelijke werkstukken. (2008). Geel: Campinia Media.
C. Aanbevolen leermiddelen
A. Types
- oefenpracticum
- groepswerk
- begeleide zelfstudie
B. Omschrijving
A. Types
- permanente evaluatie
- paper/werkstuk
- presentatie
- individuele taak
B. Omschrijving