Regeltechniek 1 (2009-2010)

  • Inleiding: historiek en algemene begrippen
    Grondbegrippen in verband met regeltechniek
    Regeltechnische studie van processen: - nulde, eerste, tweede orde processen - derde en hogere orde processen - dode tijd - integrator en differentiator.
    Regelaar: - aan-uit-regelaar - drie standen regelaar - P, PI, PD, PID-regelaars: begrippen, offset, integratietijd, differentiatietijd - pneumatische, hydraulische, elektrische en digitale uitvoeringen van regelaars.
    Corrigerende organen: - algemene begrippen - regelkleppen: uitvoeringsvormen, Kv-factor, inherente en bedrijfskarakteristieken, materiaalkeuze, -geluid, klepstandstellers
    Regelkringen: - evaluatie- en optimaliseringscriteria - P-regelaar in regelkring: begrip offset - praktische instelregels - regelstrategieën: vaste waarde regeling, verhoudingsregeling, kaskaderegeling.
    Proces- en instrumentatieschema's.

A. Algemene competenties

  • 01. Denk- en redeneervaardigheid
  • 02. Informatie verwerven en verwerken
Toelichting:

-      De student kan een geheel van informatie opsplitsen in essentiële deelaspecten en deze formuleren, relateren en begrijpen (analyseren)

-      De student kan verbanden zoeken tussen verschillende onderdelen van informatie (relateren)

 

 

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
Toelichting:

-      De student kan nieuwe kennis zelfstandig toepassen in situaties waar die kennis vereist is (integreren)

-      De student kan verbanden zoeken tussen verschillende onderdelen van informatie (relateren)

 

 

 

C. Beroepsspecifieke competenties

  • BC1 Op basis van de wensen van de opdrachtgever/klant een programma van eisen opstellen voor een product/systeem/dienst dat/die voldoet aan de wensen van de opdrachtgever en realiseerbaar is.
  • BC2 Een keuze maken uit een aantal bestaande of zelf bedachte concepten, oplossingen en/of implementaties.
  • BC3 Plannen tekenen ter voorbereiding van het ontwerp.
  • BC9 Het productieproces beoordelen en bijsturen en eventueel innoveren.
Toelichting:
  • De student kan meet-en regelsytemen aansluiten/ afregelen/ in bedrijf nemen.
  • De student kan meet-en regelsytemen uittesten en de nauwkeurigheid meten.
  • De student kan onderhoudsproblemen in m-en r-systemen vaststellen en verhelpen

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

A. Type

  • cursus
  • materiaal op leeromgeving
  • materiaal op WWW

B. Verplichte leermiddelen

Cursus Practische Regeltechniek - K. Devocht
Cursus Regelkleppen - K. Devocht

C. Aanbevolen leermiddelen

A. Types

  • hoorcollege
  • elektronisch leerplatform

B. Omschrijving

A. Types

  • mondeling examen

B. Omschrijving

OA:
05210379
Code:
05210379
Vakcoördinator:
 
Semester:
1
Studiepunten:
3
Onderwijstaal:
Nederlands