Beeld en media deel 2 (2009-2010)

De inhoud omvat de volgende onderwerpen.

 

 Op eigen niveau:

- opdrachten gericht naar het in beeld brengen van een idee.

 - zoektocht naar: suggestieve assemblagematerialen, originele dragers.

 - verdere uitdieping van de mogelijkheden met nieuwe en reeds gekende technieken, gebruik van hulpmiddelen, combinatietechnieken

 - het vervaardigen van educatief materiaal voor kleuters. - kijken naar hedendaagse kunst.

 

Op kleuterniveau :

- verder onderzoek naar mogelijke technieken met kleuters.

- aanbod van originele dragers.

 - didactiek van beeld en media (organisatie, technieken, begeleiding,...).

A. Algemene competenties

  • 02. Informatie verwerven en verwerken
  • 03. Kritisch reflecteren
  • 04. Projectmatig en methodisch handelen in functie van creatieve kennisontwikkeling
Toelichting:

Informatie verwerven en verwerken:

  - de student kan zelfstandig en kritisch informatie verwerven, selecteren en verwerken in een beeldend of multimediale vorm.

 

 Kritisch reflecteren:

- De student kan zich informeren a.d.h.v. naslagwerken .

 - De student kan kritisch kijken naar beelden. Beelden selecteren en beoordelen.

 

 Projectmatig en methodisch handelen in functie van creatieve kennisontwikkeling

- De student kan creatief en expressief omgaan met de beeldaspecten van beeldende vorming en media.

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 10. Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk
Toelichting:
De student kan kritisch reflecteren over de impact van beelden op kls.

C. Beroepsspecifieke competenties

  • C01 Begeleider leer- en ontwikkelingsprocessen.
  • C02 Opvoeder.
  • C03 Inhoudelijk expert.
  • C04 Organisator.
  • C05 Innovator-onderzoeker.
  • C10 Cultuurparticipant.
Toelichting:

Begeleider leer- en ontwikkelingsprocessen:  

- De student kan de muzische ontwikkeling van kleuters stimuleren.

- De student kan een uitdagende en creatieve opdracht verzinnen en uitwerken voor kleuters 

 - De student kan een creatieve opdracht voor kleuters begeleiden.

- De student kan educatief (multimediaal) materiaal ontwikkelen.  

 

Opvoeder:

- De student kan een hedendaags en cultureel aanbod ontwikkelen voor de kls., binnen beeld en media. 

 

Inhoudelijk expert:

- De student kan impressies vormgeven dmv beeldende middelen.

- De student kan verschillende beeldende en multimediale technieken die voor kleuters toegankelijk zijn toepassen. (ohp, camera, fototoestel,...)

 

Organisator:

- De student kan verschillende beeldende en mediale technieken aanbrengen in de kleuterklas.

 

Innovator-onderzoeker:

 - De student kan vernieuwende elementen, technieken aanwenden en aanbrengen.

 

 

Cultuurparticipant:

- De student kan zijn weg vinden in het kunst- en cultuuraanbod en hierin een kritsche selectie maken afhankelijk van zijn doel.

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

A. Type

  • cursus
  • Andere: Studiewijzer

B. Verplichte leermiddelen

Leermiddelen :

- Decock, E. (2008). Beeldende vorming. Onuitgegeven cursusmateriaal bij het tweede de jaar Bachelor in onderwijs: kleuteronderwijs, Katholieke hogeschool Kempen, Departement Lerarenopleiding Vorselaar. 

 - Occasioneel informatie langs actueel kunstaanbod en kunsttijdschriften (zie studiewijzer).

Leermiddelen :

- Van der Straeten, E. (2009). Media in de kleuterklas. Onuitgegeven cursusmateriaal bij het tweede de jaar Bachelor in onderwijs: kleuteronderwijs, Katholieke hogeschool Kempen, Departement Lerarenopleiding Vorselaar.

- Decock, E. (2009). studiewijzer: Beeld en media. Onuitgegeven studiewijzer bij het tweede jaar Bachelor in Onderwijs: Kleuteronderwijs, Katholieke Hogeschool Kempen, Departement Lerarenopleiding Vorselaar.

C. Aanbevolen leermiddelen

Kunsttijdschriften (vb. Dada), museumbezoek, internetsites, bibliotheekbezoek, kunstboeken, dvd's, cd's.

 

A. Types

  • oefenpracticum
  • begeleide zelfstudie
  • groepswerk

B. Omschrijving

Oefenpracticum: de studenten werken individueel aan het eigen werkstuk, onder begeleiding van de docent. Begeleide zelfstudie: de student werkt thuis verder aan eigen werkstukken en kan feedback van de docent bekomen. Groepswerk: de studenten werken in groep aan didactische opdrachten die ze met elkaar uitproberen (micro-teaching). 

 

A. Types

  • permanente evaluatie
  • paper/werkstuk

B. Omschrijving

De permanente evaluatie maakt voor 70% deel uit van je totale eindcijfer voor beeld . Voor media wordt er een groepsopdracht gemaakt, deze kom je voorstellen tijdens de examenperiode. ( 30%)

 

1ste examenperiode 2de examenperiode 3de examenperiode
% vorm % vorm % vorm

70

30

PE

Werkstuk

100 Taak
 Monitoraten  en coaching bij opdrachten
OA:
11260741
Code:
11260741
Vakcoördinator:
Ellen Decock
Semester:
1+2
Studiepunten:
3
Onderwijstaal:
Nederlands