Fysica deel 3 (2009-2010)

- vervolg mechanica: dynamica
- vloeistoffen en gassen
- warmteleer deel 1
- module werkvormen: begeleid zelfstandig leren, practica, oefeningen

A. Algemene competenties

  • 01. Denk- en redeneervaardigheid
  • 02. Informatie verwerven en verwerken
  • 03. Kritisch reflecteren
  • 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
  • 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
  • 10. Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk

C. Beroepsspecifieke competenties

  • C01 Begeleider leer- en ontwikkelingsprocessen.
  • C03 Inhoudelijk expert.
  • C04 Organisator.
  • C05 Innovator-onderzoeker.
Toelichting:

 

  • Begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen: - De student kan een geschikte onderwijswerkvorm kiezen voor alle leerstofonderdelen. - De student kan leerlingenproeven begeleiden. - De student kan demonstratieproeven uitvoeren. - De student kan op een gepaste manier omgaan met vragen van leerlingen.

  • inhoudelijk expert:
    - De student beheerst de inhoud grondig.
    - De student verwerft een algemene wetenschappelijke vorming als ruggensteun voor de te onderwijzen leerstof.
    - De student kan wetenschappelijke modellen, principes en wetten verantwoord interpreteren.
    - De student gebruikt consequent de wetenschappelijke onderzoeksmethode.
    - De student kan de computer gebruiken om modellen didactisch te integreren.
    - De student kan fysica in verband brengen met de leefwereld.
    - De student is op de hoogte van recente maatschappelijke ontwikkelingen in zijn vakgebied.
    - De student kan degelijke werkstructuren maken voor BZL, practica, oefeningen.

     

  • organisator:
    - De student kan vlot experimenten uitvoeren, gericht op de te onderwijzen leerstof.
    - De student gebruikt de pc voor een aantal experimenten.
    - De student kan de resultaten van practica verwerken in een verslag.
    - De student kan een gedeelte van de leerstof zelfstandig verwerken.
    - De student kan de didactische infrastructuur (vaklokaal, labo-apparatuur, veiligheidsvoorzieningen) beheren en technisch onderhouden.
    - De student kan zelfstandig werk (BZL, practica, oefeningen) begeleiden.
  • Innovator-onderzoeker:  - De student kan fysica op een creatieve manier onderwijzen aan leerlingen en blijft gedurende zijn hele carrière op zoek naar actueel, aantrekkelijk studiemateriaal.

     

  • A. Volgtijdelijkheid

    B. Competenties

    - eindtermen fysica secundair onderwijs
    - competenties OA Fysica deel 1/2

    A. Type

    • handboek
    • Andere: notities door student; materiaal vaklokaal fysica

    B. Verplichte leermiddelen

    Handboeken:

  • Carpreau, M-C., Depover, A., Herreman, W., Merlin, N., Vandekerckhove, A. (2007). Fysica Vandaag 4.2: Krachten, Fluïda, Warmte. Kapellen: Uitgeverij Pelckmans. Bijgestuurd leerplan 2006, inclusief cd-rom, 232 blz, ISBN 9789028944022.
  • Depover, A., Herreman, W., Vandekerckhove, A. Claeys, E., Defever, F., Ghyselen, D., Merlin, N., Ottevaere, L., Vandenbussche, K. (2005). Fysica Vandaag 6.2: Mechanica, Periodieke verschijnselen. Kapellen: Uitgeverij Pelckmans. Inclusief cd-rom, 280 blz, ISBN 9789028935761.

    Vaklokaal fysica: materiaal voor practica, demonstraties, computers.

    Notities door student

    C. Aanbevolen leermiddelen

    Bibliotheek/vakbibliotheek: handboeken S.O., naslagwerken en tijdschriften.

    A. Types

    • hoorcollege
    • begeleide zelfstudie
    • labo en werkcollege

    B. Omschrijving

    A. Types

    • permanente evaluatie
    • Andere: schriftelijk examen met mondelinge toelichting

    B. Omschrijving

     

    1ste examenperiode 3de examenperiode
    % vorm % vorm
    80 % Schriftelijk examen met mondelinge toelichting 80 % Schriftelijk examen met mondelinge toelichting
    20% Permanente evaluatie  20% Permanente evaluatie
     

    De punten van de permanente evaluatie van de 1ste examenperiode blijven behouden in de 3de examenperiode. - tijdens de lessen
    - monitoraten
  • OA:
    11269390
    Code:
    11269390
    Vakcoördinator:
    Marleen Petit
    Semester:
    1
    Studiepunten:
    7
    Onderwijstaal:
    Nederlands