- vervolg mechanica: dynamica
- vloeistoffen en gassen
- warmteleer deel 1
- module werkvormen: begeleid zelfstandig leren, practica, oefeningen
A. Algemene competenties
- 01. Denk- en redeneervaardigheid
- 02. Informatie verwerven en verwerken
- 03. Kritisch reflecteren
- 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
- 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
- 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
- 10. Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk
C. Beroepsspecifieke competenties
- C01 Begeleider leer- en ontwikkelingsprocessen.
- C03 Inhoudelijk expert.
- C04 Organisator.
- C05 Innovator-onderzoeker.
Toelichting:
Begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen: - De student kan een geschikte onderwijswerkvorm kiezen voor alle leerstofonderdelen. - De student kan leerlingenproeven begeleiden. - De student kan demonstratieproeven uitvoeren. - De student kan op een gepaste manier omgaan met vragen van leerlingen.
inhoudelijk expert:
- De student beheerst de inhoud grondig.
- De student verwerft een algemene wetenschappelijke vorming als ruggensteun voor de te onderwijzen leerstof.
- De student kan wetenschappelijke modellen, principes en wetten verantwoord interpreteren.
- De student gebruikt consequent de wetenschappelijke onderzoeksmethode.
- De student kan de computer gebruiken om modellen didactisch te integreren.
- De student kan fysica in verband brengen met de leefwereld.
- De student is op de hoogte van recente maatschappelijke ontwikkelingen in zijn vakgebied.
- De student kan degelijke werkstructuren maken voor BZL, practica, oefeningen.
organisator:
- De student kan vlot experimenten uitvoeren, gericht op de te onderwijzen leerstof.
- De student gebruikt de pc voor een aantal experimenten.
- De student kan de resultaten van practica verwerken in een verslag.
- De student kan een gedeelte van de leerstof zelfstandig verwerken.
- De student kan de didactische infrastructuur (vaklokaal, labo-apparatuur, veiligheidsvoorzieningen) beheren en technisch onderhouden.
- De student kan zelfstandig werk (BZL, practica, oefeningen) begeleiden.
Innovator-onderzoeker: - De student kan fysica op een creatieve manier onderwijzen aan leerlingen en blijft gedurende zijn hele carrière op zoek naar actueel, aantrekkelijk studiemateriaal.
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties
- eindtermen fysica secundair onderwijs
- competenties OA Fysica deel 1/2
A. Type
- handboek
- Andere: notities door student; materiaal vaklokaal fysica
B. Verplichte leermiddelen
Handboeken:
Carpreau, M-C., Depover, A., Herreman, W., Merlin, N., Vandekerckhove, A. (2007). Fysica Vandaag 4.2: Krachten, Fluïda, Warmte. Kapellen: Uitgeverij Pelckmans. Bijgestuurd leerplan 2006, inclusief cd-rom, 232 blz, ISBN 9789028944022.
Depover, A., Herreman, W., Vandekerckhove, A. Claeys, E., Defever, F., Ghyselen, D., Merlin, N., Ottevaere, L., Vandenbussche, K. (2005). Fysica Vandaag 6.2: Mechanica, Periodieke verschijnselen. Kapellen: Uitgeverij Pelckmans. Inclusief cd-rom, 280 blz, ISBN 9789028935761.
Vaklokaal fysica: materiaal voor practica, demonstraties, computers.
Notities door student
C. Aanbevolen leermiddelen
Bibliotheek/vakbibliotheek: handboeken S.O., naslagwerken en tijdschriften.
A. Types
- hoorcollege
- begeleide zelfstudie
- labo en werkcollege
B. Omschrijving
A. Types
- permanente evaluatie
- Andere: schriftelijk examen met mondelinge toelichting
B. Omschrijving
1ste examenperiode |
3de examenperiode |
% |
vorm |
% |
vorm |
80 % |
Schriftelijk examen met mondelinge toelichting |
80 % |
Schriftelijk examen met mondelinge toelichting |
20% |
Permanente evaluatie |
20% |
Permanente evaluatie |
|
|
|
|
|
|
|
|
De punten van de permanente evaluatie van de 1ste examenperiode blijven behouden in de 3de examenperiode.
- tijdens de lessen
- monitoraten