Wereldoriëntatie deel 1 (2009-2010)

Vertrekkende vanuit de eigen omgeving worden volgende vakspecifieke inhouden en vaardigheden, aansluitend bij de eindtermen Wereldoriëntatie van het lager onderwijs, uitgediept en ontwikkeld:

- gericht waarnemen en waarnemingen vastzetten

- ordenen en classificeren

- gericht observeren in de eigen omgeving: een natuurlijke omgeving, verschijnselen en processen

- elementen uit landschappen exploreren

- gelijkenissen en verschillen aantonen tussen verschillende plantaardige organismen a.d.h.v. eigen observaties, determinatietabellen en/of andere bronnen

- plantaardige organismen ordenen in een classificatiesysteem

- oriëntatie en kaartvaardigheid

- voorstellingen van de leefwereld gebruiken

- ruimtebeleving en ruimtelijke ordening/bepaaldheid

- de grote periodes uit de geschiedenis kennen

- het bestuderen van België binnen verschillende bestaansdimensies

- historische elementen in hun omgeving situeren in de juiste tijdperiode aan de hand van een tijdband

- sociaal-economische en politiek-juridische verschijnselen bestuderen

- adequate bronnen en leermiddelen kiezen en hanteren

 

Daarnaast wordt er ook aandacht besteed aan de plaats die het vak Wereldoriëntatie inneemt in de lagere school en bij de didactische principes, eindtermen en leerplan.

A. Algemene competenties

  • 01. Denk- en redeneervaardigheid
  • 02. Informatie verwerven en verwerken
  • 03. Kritisch reflecteren
  • 04. Projectmatig en methodisch handelen in functie van creatieve kennisontwikkeling
  • 05. Leiding geven
  • 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
  • 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 08. Teamgericht kunnen werken
  • 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
  • 10. Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk

C. Beroepsspecifieke competenties

  • C01 Begeleider leer- en ontwikkelingsprocessen.
  • C02 Opvoeder.
  • C03 Inhoudelijk expert.
  • C04 Organisator.
  • C10 Cultuurparticipant.
Toelichting:

1.1 beginsituatie achterhalen

1.2 doelstellingen kiezen en formuleren

1.3 leerinhouden -ervaringen selecteren

1.4 leerinhouden -ervaringen structureren

1.5 gepaste werkvormen en groeperingsvormen bepalen

1.6 individueel en in team leermiddelen kiezen en aanpassen

1.7 krachtige leeromgeving creëren met aandacht voor de heterogeniteit van de leergroep

1.8 observatie/evaluatie voorbreiden

2.4 actuele maatschappelijke ontwikkelingen hanteren in pedagogische context

3.1 basiskennis beheersen van de leerinhouden en recente ontwikkelingen volgen in leergebieden en leergebiedoverschrijdende thema's

3.2 kennis en vaardigheden met betrekking tot leergebieden aanwenden

4.1 gestructureerd werkklimaat bevorderen

4.4 stimulerende en werkbare klasuimte creëren, rekening houdend met de veiligheid van de leerlingen

10.1 sociaal-politiek domein

10.2 sociaal economisch domein

10.3 levensbeschouwelijk domein

10.4 cultureel-esthetisch domein

10.5 cultureel-wetenschappelijk domein

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

Er is geen specifieke voorkennis vereist.

A. Type

B. Verplichte leermiddelen

- Wereldoriëntatie: Leerplan VVKBaO

- Cursus lectoren: 1 Balo W.O. Deel 1

- C. Kersbergen en A. Haarhuis, Onderwijs inzichtelijk, uitgeverij Coutinho, 2006

- Wolters' Algemene Wereldatlas: laatste editie

C. Aanbevolen leermiddelen

A. Types

  • hoorcollege
  • oefenpracticum
  • groepswerk
  • begeleide zelfstudie
  • elektronisch leerplatform
  • projectwerk

B. Omschrijving

A. Types

  • schriftelijk examen
  • permanente evaluatie
  • paper/werkstuk

B. Omschrijving

 

1ste examenperiode 2de examenperiode 3de examenperiode
% vorm % vorm % vorm
20 individuele taak 20 individuele taak 
80 schriftelijk examen 80 schriftelijk examen

Een niet-correct schriftelijk taalgebruik heeft invloed op de evaluatie van het OO (vermindering van de punten tot 10%).

differentiatie-uren

OA:
11268830
Code:
11268830
Vakcoördinator:
Koen Cools
Semester:
1
Studiepunten:
3
Onderwijstaal:
Nederlands