Vertrekkende vanuit de eigen omgeving worden volgende vakspecifieke inhouden en vaardigheden, aansluitend bij de eindtermen Wereldoriëntatie van het lager onderwijs, uitgediept en ontwikkeld:
- gericht waarnemen en waarnemingen vastzetten
- ordenen en classificeren
- gericht observeren in de eigen omgeving: een natuurlijke omgeving, verschijnselen en processen
- elementen uit landschappen exploreren
- gelijkenissen en verschillen aantonen tussen verschillende plantaardige organismen a.d.h.v. eigen observaties, determinatietabellen en/of andere bronnen
- plantaardige organismen ordenen in een classificatiesysteem
- oriëntatie en kaartvaardigheid
- voorstellingen van de leefwereld gebruiken
- ruimtebeleving en ruimtelijke ordening/bepaaldheid
- de grote periodes uit de geschiedenis kennen
- het bestuderen van België binnen verschillende bestaansdimensies
- historische elementen in hun omgeving situeren in de juiste tijdperiode aan de hand van een tijdband
- sociaal-economische en politiek-juridische verschijnselen bestuderen
- adequate bronnen en leermiddelen kiezen en hanteren
Daarnaast wordt er ook aandacht besteed aan de plaats die het vak Wereldoriëntatie inneemt in de lagere school en bij de didactische principes, eindtermen en leerplan.
1.1 beginsituatie achterhalen
1.2 doelstellingen kiezen en formuleren
1.3 leerinhouden -ervaringen selecteren
1.4 leerinhouden -ervaringen structureren
1.5 gepaste werkvormen en groeperingsvormen bepalen
1.6 individueel en in team leermiddelen kiezen en aanpassen
1.7 krachtige leeromgeving creëren met aandacht voor de heterogeniteit van de leergroep
1.8 observatie/evaluatie voorbreiden
2.4 actuele maatschappelijke ontwikkelingen hanteren in pedagogische context
3.1 basiskennis beheersen van de leerinhouden en recente ontwikkelingen volgen in leergebieden en leergebiedoverschrijdende thema's
3.2 kennis en vaardigheden met betrekking tot leergebieden aanwenden
4.1 gestructureerd werkklimaat bevorderen
4.4 stimulerende en werkbare klasuimte creëren, rekening houdend met de veiligheid van de leerlingen
10.1 sociaal-politiek domein
10.2 sociaal economisch domein
10.3 levensbeschouwelijk domein
10.4 cultureel-esthetisch domein
10.5 cultureel-wetenschappelijk domein
Er is geen specifieke voorkennis vereist.
- Wereldoriëntatie: Leerplan VVKBaO
- Cursus lectoren: 1 Balo W.O. Deel 1
- C. Kersbergen en A. Haarhuis, Onderwijs inzichtelijk, uitgeverij Coutinho, 2006
- Wolters' Algemene Wereldatlas: laatste editie
1ste examenperiode | 2de examenperiode | 3de examenperiode | |||
% | vorm | % | vorm | % | vorm |
20 | individuele taak | 20 | individuele taak | ||
80 | schriftelijk examen | 80 | schriftelijk examen | ||
Een niet-correct schriftelijk taalgebruik heeft invloed op de evaluatie van het OO (vermindering van de punten tot 10%).
differentiatie-uren