Introduction to Real-Time Digital Signal Processing
DSP Fundamentals and Implementation Considerations
Design and Implementation of FIR Filter
Design and Implementation of IIR Filter
Frequency Analysis and Fast Fourier Transform
Doelstellingen
A. Algemene competenties
01. Op een wetenschappelijke wijze kunnen denken en handelen
02. Kunnen omgaan met complexe problemen
03. Beschikken over het vermogen tot oordeelsvorming in een onzekere context
04. Kunnen reflecteren op het eigen denken en werken en het kunnen vertalen van die reflectie naar het ontwikkelen van meer adequate oplossingen
Toelichting:
Tijdens de lessen wordt matlab code gebruikt om de DSP concepten te verduidelijken met reële voorbeelden. Er wordt ook tijd voorzien om de student zelf met deze code te laten experimenteren op andere datasets. Hierbij moeten ze de code aanpassen op verschillende punten.
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
03. Kunnen toepassen van paradigma' s in het domein van de wetenschappen en het kunnen aanduiden van de grenzen van paradigma' s
01. Kunnen gebruiken van methoden en technieken in onderzoek
07. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategiën
04. Het kunnen aanduiden van de grenzen van paradigma’s
Toelichting:
Het ontwerp van een digitaal FIR/IIR filter vertrekkende van gegeven specificaties bestaat uit een aantal keuzes. Bij elke genomen weg moet steeds teruggekoppeld worden naar de specificaties. Een verdere verfijning van het ontwerp kan zo gerealiseerd worden.
C. Beroepsspecifieke competenties
Toelichting:
Een concrete opgave kunnen omzetten naar DSP-specificatie en - software realisatie. Ontwerpen van DSP-prototype. Herkennen en begrijpen van beperkingen DSP.
Vereiste voorkennis
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties
Voldoende begrip en inzicht in 'analoge signaalverwerking'. Laplace transformatie en Z transformatie. Basis kennis van MATLAB.
Leermiddelen
A. Type
handboek
cursus
materiaal op leeromgeving
B. Verplichte leermiddelen
Eigen ppt-slides. Handboek 'Real-Time Digital Signal Processing: Implementations and Applications, SM Kuo, et al., Wiley.
C. Aanbevolen leermiddelen
Werkvormen
A. Types
hoorcollege
projectwerk
groepswerk
B. Omschrijving
Van de bovenvermelde onderwerpen wordt eerst een kader geschept en nieuwe begrippen ingevoerd in de hoorcolleges. Daarna dient de student een project uittevoeren waarin hij de nieuwe begrippen toepast.
Evaluatie
A. Types
mondeling examen
B. Omschrijving
De evaluatie bestaat uit een theorie vragen en oefeningen over de inhoud van de hoorcolleges (mondeling, geslotenboek)
·
Begeleiding
De student kan contact opnemen via email of kan vragen stellen na de les.