Exegese van het Nieuwe Testament
De ontstaansgeschiedenis en de religieuze en sociale achtergronden van het Nieuwe Testament worden geduid. Vervolgens worden de synoptici, de Handelingen van de Apostelen, het evangelie van Johannes en de Brieven van Paulus bestudeerd. Vanuit deze achtergrond worden verschillende literaire genres en taalvormen bestudeerd.
Sacramentologie
Het ontstaan en de betekenis van de verschillende sacramenten. Vergelijking met parallelle rituelen in grote religies en wereldgodsdiensten.
Verdieping werkvormen
Inhoudelijk-didactische uitwerking van nieuwtestamentische bijbelverhalen.
Werken met beeld- en filmtaal.
Domeinspecifieke werkvormen.
- Inhoudelijk expert
De student verwerft inzicht in het functioneren van het TT/NT als brok literatuur met verschillende genres en taalvormen.
De student kent de verschillende sociaal-religieuze groeperingen in het TT/NT.
De student verwerft een zicht op het TT/NT als geïnterpreteerde geschiedenis.
De student kent de verschillende sacramenten.
De student kan de betekenis en de plaats in het leven van de sacramenten verklaren.
De student kan de sacramenten vergelijken en confronteren met de parallelle rituelen van de grote religies.
De student kan geschikt beeldmateriaal vinden en gebruiken bij de terreinen van het raamplan en de inhouden van de lessen.
De student kan specifieke en verdiepende didactische werkvormen uitwerken.
De student verwerft zicht op de verschillende visies op de plaats van interreligieus onderwijs.
- Organisator
De student kan zijn tijd functioneel benutten om de aangeboden inhouden te verwerven en verwerken.
De student kan vlot werken met perikopen en beeld/muziek.
Onuitgegeven cursus bij het OO Godsdienst 3:
Dijckmans C. (2009) Het Nieuwe Testament. Ontwikkeling, inhoud en maatschappelijke context.
Dijckmans C. (2009) Didactiek Godsdienst 3. Syllabus bij het vak.
Erkende Instantie R.K. Godsdienst (2000) Leerplan rooms-katholieke godsdienst voor het secundair onderwijs. Brussel: Licap.
ter Linden, N. (2006). Koning op een ezel: Verhalen uit het Nieuwe Testament. Amsterdam: Balans.
van Outryve, O. (1986). Bijbel voor de jeugd: Het Nieuwe Testament. Averbode: Altiora.
Beuken, W. De Bijbel. Oude en Nieuwe Testament. Willibrordvertalingen.
Permanente evaluatie: 35% van het jaarcijfer.
Presentatie: 5% van het jaarcijfer.
Mondeling examen: 60% van het jaarcijfer.
1e examenperiode % vorm
|
2e examenperiode % vorm
|
3e examenperiode % vorm
|
|||
25
|
individuele taak
|
|
|
25
|
individuele taak
|
10
|
wintoetsen
|
|
|
10
|
wintoetsen
|
5
|
presentatie
|
|
|
5
|
presentatie
|
60
|
mondeling examen
|
|
|
60
|
mondeling examen
|
Voorbereiding op het mondeling examen: na het afronden van een hoofdstuk worden proefvragen opgesteld en besproken. Er is mogelijkheid tot mondelinge feedback.
Permanente evaluatie: mondelinge en schriftelijke feedback en bijsturing voor alle studenten.