Godsdienst deel 3 (2009-2010)

Exegese van het Nieuwe Testament

De ontstaansgeschiedenis en de religieuze en sociale achtergronden van het Nieuwe Testament worden geduid. Vervolgens worden de synoptici, de Handelingen van de Apostelen, het evangelie van Johannes en de Brieven van Paulus bestudeerd. Vanuit deze achtergrond worden verschillende literaire genres en taalvormen bestudeerd. 

Sacramentologie

Het ontstaan en de betekenis van de verschillende sacramenten. Vergelijking met parallelle rituelen in grote religies en wereldgodsdiensten.  

Verdieping werkvormen

Inhoudelijk-didactische uitwerking van nieuwtestamentische bijbelverhalen.

Werken met beeld- en filmtaal.

Domeinspecifieke werkvormen.

A. Algemene competenties

  • 01. Denk- en redeneervaardigheid
  • 02. Informatie verwerven en verwerken

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën

C. Beroepsspecifieke competenties

  • C01 Begeleider leer- en ontwikkelingsprocessen.
  • C03 Inhoudelijk expert.
  • C04 Organisator.
  • C05 Innovator-onderzoeker.
Toelichting:

- Inhoudelijk expert

De student verwerft inzicht in het functioneren van het TT/NT als brok literatuur met verschillende genres en taalvormen.

De student kent de verschillende sociaal-religieuze groeperingen in het TT/NT.

De student verwerft een zicht op het TT/NT als geïnterpreteerde geschiedenis.

De student kent de verschillende sacramenten.

De student kan de betekenis en de plaats in het leven van de sacramenten verklaren.

De student kan de sacramenten vergelijken en confronteren met de parallelle rituelen van de grote religies.

De student kan geschikt beeldmateriaal vinden en gebruiken bij de terreinen van het raamplan en de inhouden van de lessen.

De student kan specifieke en verdiepende didactische werkvormen uitwerken.

De student verwerft zicht op de verschillende visies op de plaats van interreligieus onderwijs.

- Organisator

De student kan zijn tijd functioneel benutten om de aangeboden inhouden te verwerven en verwerken.

De student kan vlot werken met perikopen en beeld/muziek.

 

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

A. Type

  • cursus
  • audiovisueel materiaal
  • materiaal op leeromgeving

B. Verplichte leermiddelen

Onuitgegeven cursus bij het OO Godsdienst 3:

Dijckmans C. (2009) Het Nieuwe Testament. Ontwikkeling, inhoud en maatschappelijke context.

Dijckmans C. (2009) Didactiek Godsdienst 3. Syllabus bij het vak.

Erkende Instantie R.K. Godsdienst (2000) Leerplan rooms-katholieke godsdienst voor het secundair onderwijs. Brussel: Licap.

ter Linden, N. (2006). Koning op een ezel: Verhalen uit het Nieuwe Testament. Amsterdam: Balans.

van Outryve, O. (1986). Bijbel voor de jeugd: Het Nieuwe Testament. Averbode: Altiora.

Beuken, W. De Bijbel. Oude en Nieuwe Testament. Willibrordvertalingen.

 

C. Aanbevolen leermiddelen

A. Types

  • hoorcollege
  • oefenpracticum
  • elektronisch leerplatform
  • begeleide zelfstudie

B. Omschrijving

A. Types

  • mondeling examen
  • permanente evaluatie
  • presentatie
  • Andere: wintoetsen
  • individuele taak

B. Omschrijving

Permanente evaluatie: 35% van het jaarcijfer.

Presentatie: 5% van het jaarcijfer.

Mondeling examen: 60% van het jaarcijfer.

1e examenperiode

 %                   vorm

 

2e examenperiode

 %                    vorm

 

3e examenperiode

 %                   vorm

 

25

 

 

individuele taak

 

 

 

 

 

 

 

 

25

 

 

individuele taak

 

 

10

 

 

wintoetsen

 

 

 

 

 

 

 

 

10

 

 

wintoetsen

 

 

5

 

 

presentatie

 

 

 

 

 

 

 

 

5

 

 

presentatie

 

 

60

 

 

mondeling examen

 

 

 

 

 

 

 

 

60

 

 

mondeling examen

 

 

 

 

Voorbereiding op het mondeling examen: na het afronden van een hoofdstuk worden proefvragen opgesteld en besproken. Er is mogelijkheid tot mondelinge feedback.

Permanente evaluatie: mondelinge en schriftelijke feedback en bijsturing voor alle studenten.

OA:
10256630
Code:
10256630
Vakcoördinator:
Chris Dijckmans
Semester:
1
Studiepunten:
8
Onderwijstaal:
Nederlands