1.Probleemoplossende vaardigheden en didactiek probleemoplossend denken:
- Basisbegrippen en basisvaardigheden uit alle leergebieden leren hanteren bij het omgaan met vraagstukken
- Problemen kunnen verwiskundigen
- Logische en/of wiskundige problemen op eigen niveau kunnen oplossen
- Theoretische achtergronden bij vraagstukken verwerven en inzicht krijgen in de vraagstukkendidactiek en deze didactiek kunnen toepassen.
2.Meten en metend rekenen:
- Organisatorische aspecten
- Verdere uitdieping (andere meetinstrumenten, een practicum op eigen niveau, meetresultaten verwerken, nauwkeurigheid van meetresultaten, ...)
3.Meetkunde:
- Ruimtemeetkunde
- Ruimtelijke oriëntatie
- Vervolg leerlijn meetkunde
4.Basiskennis
5.Algemene didactiek: Algemene doelen van wiskunde en wiskundeonderwijs, didactische principes: verdieping
A. Algemene competenties
- 01. Denk- en redeneervaardigheid
- 02. Informatie verwerven en verwerken
- 03. Kritisch reflecteren
- 04. Projectmatig en methodisch handelen in functie van creatieve kennisontwikkeling
- 05. Leiding geven
- 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
- 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
- 08. Teamgericht kunnen werken
- 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
- 10. Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk
C. Beroepsspecifieke competenties
- C01 Begeleider leer- en ontwikkelingsprocessen.
- C02 Opvoeder.
- C03 Inhoudelijk expert.
- C04 Organisator.
- C05 Innovator-onderzoeker.
- C10 Cultuurparticipant.
Toelichting:
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties
Het programma van het eerste jaar wordt als uitgangspunt genomen. De student heeft een positieve ingesteldheid t.o.v. het leren van wiskunde. De student beheerst in voldoende mate de theoretische onderwerpen en didactische vaardigheden die in het eerste jaar Balo aan bod komen of werkt zich hierin bij. Daarnaast heeft de student een goede kennis van de leerstof wiskunde uit de lagere school en beheerst hij deze leerstof inzichtelijk (basiskennis wiskunde). De student is in staat om opgaven op het niveau van de lagere school vlot en inzichtelijk op te lossen. Indien blijkt dat de student deze leerstof nog niet voldoende onder de knie heeft, werkt hij deze zelfstandig bij in de loop van het jaar. De student kan altijd bijkomende uitleg hierover vragen.
A. Type
- cursus
- audiovisueel materiaal
- materiaal op leeromgeving
- Andere: demonstratieactiviteiten
B. Verplichte leermiddelen
-onuitgegeven cursus docent, 2009
-eigen notities van de lessen
-Vlaams Verbond van het Katholiek Basisonderwijs, leerplan wiskunde, 1998
-Toledo
C. Aanbevolen leermiddelen
- Mile (didactische software voor de lerarenopleiding)
- Artikels uit tijdschriften o.a. Willem Bartjens
- Tijdschrift voor wiskundeonderwijs
- Boeken over wiskundedidactiek
- Ed de Moor, Willem Uittenbogaard, Sieb Kemme.(2006). Basisvaardigheden rekenen. Groningen, Houten: Wolters-Noordhoff
A. Types
- hoorcollege
- begeleide zelfstudie
- elektronisch leerplatform
B. Omschrijving
A. Types
- schriftelijk examen
- permanente evaluatie
B. Omschrijving
10% permanente evaluatie.
30% basiskennis (15/20 is vereist om te slagen)
60% schriftelijk examen
(3de examenperiode: 30 % basiskennis, 70% schriftelijk examen)
Hoor- en werkcolleges met voorbeelden en praktische toepassingen; geleide oefeningen; differentiatie-uren.
Demonstratieactiviteiten: observatie en analyse van lessen in de oefenscholen; bespreking van stagelessen.
Zelfstandig werk: basiskennis, oefeningen probleemoplossend denken en taken.
Interactief leren via Toledo voor probleemoplossend denken.
Bij deze werkvormen worden technologische hulpmiddelen zoals internet, didactische software, Toledo en MILE gebruikt.