Werkveldinitiatie (2009-2010)

Tussen een opleiding volgen als diëtiste en het uitoefenen van het beroep zit een groot verschil. Om de afstand tussen deze beide te verkleinen, vooral in het eerste jaar, is er gekozen om een korte werkveldinitiatie te integreren in de opleiding. Deze initiatie zou de student dichterbij het werkveld moeten brengen opdat je je een beter beeld kunt vormen van de mogelijkheden/richtingen waarin je later kunt belanden. En je tevens een zekerheid geeft dat je een juiste studiekeuze gemaakt hebt.

 

A. Algemene competenties

  • 01. Denk- en redeneervaardigheid
  • 02. Informatie verwerven en verwerken
  • 03. Kritisch reflecteren
  • 04. Projectmatig en methodisch handelen in functie van creatieve kennisontwikkeling
  • 05. Leiding geven
  • 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
  • 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben
Toelichting:

De studenten leren om in een groep een kwaliteitsvolle redenering op te bouwen zoals dat verwacht wordt van hen in het werkveld. De student leert gericht informatie opzoeken, analyseren en interpreteren om deze nadien op een correcte manier te kunnen overbrengen aan hun medestudenten. De student leert zijn eigen functioneren kritisch te evalueren opdat hij zijn negatieve en positieve punten kan benoemen en deze kan bijsturen in de toekomst. De student leert te handelen op een projectmatige en methodische manier opdat hij zijn opdracht tot een goed einde kan leiden. De student leert om op een correcte manier leiding te geven opdat het team goed functioneert. De student komt in contact met professionelen in het werkveld en leert op een correcte manier te communiceren met voedings- en dieetkundigen. De student leert dat men in het werkveld bereid moet zijn om levenslang te leren en dat men steeds gebruik moet maken van correcte en recente informatie.

 

 

 

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 08. Teamgericht kunnen werken
  • 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
Toelichting:

De student leert om met het nodige respect voor ieders bijdrage een groepswerk tot een goed einde te leiden. De student leert om oplossingsgericht te werken en met de juiste voorbereiding te starten aan een opdracht.

 

 

C. Beroepsspecifieke competenties

  • C01 De voedings- en dieetkundige heeft een professionele houding.
Toelichting:

De student leert om in een realistische beroepssituatie correct te handelen en het beroepsgeheim niet te schenden. De student leert de verschillende taken van een voedings- en dieetkundige kennen en kan deze op een duidelijke manier uitleggen aan medestudenten.

 

De student leert om op een efficiënte manier zelfstandig te werken. De student leert de hulpmiddelen kennen waarvan een voedings- en dieetkundige gebruik kan maken in het werkveld. Hij/zij leert dit te plaatsen in de juiste sector. De student leert schriftelijk en mondeling de nodige informatie te communiceren aan medestudenten en professionals uit het werkveld. De student kan een begrijpelijk beeld schetsen van de door hem of haar gevolgde professional in het werkveld en dit op een creatieve manier verwerken in een duidelijke presentatie.

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

A. Type

  • materiaal op leeromgeving

B. Verplichte leermiddelen

C. Aanbevolen leermiddelen

A. Types

  • groepswerk
  • bedrijfsbezoeken
  • Andere: presentatie

B. Omschrijving

Tijdens werkveldinitiatie zullen de studenten een korte kennismaking hebben met een welbepaalde sector waarin diëtistes werkzaam zijn. Opgesplitst in groepjes zullen jullie tijdens een halve dag het reilen en zeilen van de diëtiste nauwkeurig opvolgen. Na deze korte initiatie zullen de afzonderlijke groepjes een presentatie geven aan hun medestudenten zodat de grens tussen opleiding en werkveld verkleind wordt en je een breder beeld kunt vormen van het werkveld van een voedings- en dieetkundige.

 

A. Types

  • presentatie
  • permanente evaluatie

B. Omschrijving

Contactopname met je toegewezen observatieplaats (10%)

Mondelinge presentatie + vragenronde (50%) + (10%)

Schriftelijk verslag (20%)

Groepswerk functioneren (reflectie) (10%)

 

 

OA:
06200051
Code:
06200051
Vakcoördinator:
Barbara Vandervoort
Semester:
2
Studiepunten:
1
Onderwijstaal:
Nederlands