Kwaliteit (2009-2010)

  • Total Quality Management
  • Kwaliteitstechnieken en - indicatoren
  • Opzetten van een kwaliteitsproject
  • Ingangs - en eindkeuring
  • SPC: doelstellingen, opstellen en interpreteren van controlekaarten, procescapabiliteit
  • ISO 9001 norm: doelstellingen, inhoud, werkwijze, certificering, audits, kwaliteitshandboek (inhoud, schrijven van procedures)
  • EFQM: doelstellingen, inhoud, werkwijze

A. Algemene competenties

  • 01. Denk- en redeneervaardigheid
Toelichting:

De student kan een geheel van informatie opsplitsen in essentiële deelaspecten, deze

formuleren, begrijpen en verbanden leggen tussen de deelaspecten (analyseren); kan

hoofd‐ en bijzaken onderscheiden en grote hoeveelheden informatie reduceren tot de

belangrijkste onderdelen (synthetiseren/selecteren); kan voorbeelden en

toepassingen bedenken bij meer abstracte informatie (concretiseren); kan nieuwe

kennis zelfstandig toepassen in situaties waar die kennis vereist is (integreren); kan

verbanden zoeken tussen verschillende onderdelen van informatie (relateren); kan

een zinvolle logische structuur aanbrengen in informatie (structureren).

 

 

 

 

 

 

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 08. Teamgericht kunnen werken
  • 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
Toelichting:

08: De student kan deel uitmaken van een effectief team; zich inzetten; actief luisteren (luisteren – samenvatten – doorvragen).

09: De student kan zelfstandig problemen definiëren; complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk analyseren; zinvolle oplossingsstrategieën ontwikkelen en toepassen.

C. Beroepsspecifieke competenties

  • BC6 De bachelor in de logistiek is in staat zijn werk met de nodige nauwkeurigheid en stiptheid uit te voeren.
  • BC8 De bachelor in de logistiek is zich bewust van de impact van zijn handelen, keuzes en beslissingen op het milieu, de kwaliteit en de veiligheid en houdt rekening met de van kracht zijnde reglementering.
  • BC9 De bachelor in de logistiek is in staat te werken met o.a. tekstverwerking, rekenbladen, databases, internet, e-mail, …
Toelichting:

BC6: De student heeft de discipline om secuur te werken; oog voor details en verbanden; probeert fouten te voorkomen; gaat bij het ontdekken van fouten zelfstandig fouten corrigeren.

BC8: De student kan tekortkomingen van het kwaliteitssysteem identificeren; kan procedures en instructies beoordelen en verbeteren; kan een kwaliteitssysteem implementeren (met o.a. doelstellingen, verbeteracties, opzetten metingen, analyse van gegevens,…).

BC9: De student kan rapporten maken met een tekstverwerker; gegevens verwerken met een rekenblad.

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

  • Studenten hebben de volgende cursussen/boeken/artikels doorgenomen -Geen
  • Studenten hebben de volgende onderwijsactiviteiten gevolgd -statistiek
  • Studenten bezitten de volgende competenties - zie statistiek

A. Type

  • cursus

B. Verplichte leermiddelen

Ann Van Asbroeck, 2009, Kwaliteit. Onuitgegeven cursus, KHKempen, Geel

ISO 9000 en 9001 normen

Cursusmateriaal op Toledo

C. Aanbevolen leermiddelen

Kwaliteitsmanagement, R. Emmerik, uitgeverij Pearson Education Benelux, ISBN 978-90-430-1267-6

A. Types

  • oefenpracticum
  • elektronisch leerplatform
  • hoorcollege

B. Omschrijving

A. Types

  • mondeling examen
  • presentatie
  • permanente evaluatie

B. Omschrijving

De permanente evaluatie bestaat uit 2 opdrachten: één opdracht rond SPC of ISO 9001 ; één opdracht rond kwaliteitstechnieken. De student kan de docent contacteren via mail. Opgeloste oefeningen kunnen steeds ter verbetering afgegeven of doorgemaild worden.
OA:
05210487
Code:
05210487
Vakcoördinator:
Ann Van Asbroeck
Semester:
2
Studiepunten:
4
Onderwijstaal:
Nederlands