HACCP lab (2009-2010)

1. Microbiologische basisbegrippen 2. Microscopisch onderzoek 3. Tellen van micro-organismen 4. Indicatororganismen voor de hygiëne van levensmiddelen 5. Hygiëne onderzoek van oppervlakken 6. Bedrijfsbezoek

A. Algemene competenties

  • 01. Denk- en redeneervaardigheid
  • 02. Informatie verwerven en verwerken
  • 03. Kritisch reflecteren
Toelichting:
01: De student kan een geheel van informatie opsplitsen in essentiële deelaspecten, deze formuleren, begrijpen en verbanden leggen tussen de deelaspecten (analyseren); kan hoofd‐ en bijzaken onderscheiden en grote hoeveelheden informatie reduceren tot de belangrijkste onderdelen (synthetiseren/selecteren); k an voorbeelden en toepassingen bedenken bij meer abstracte informatie (concretiseren); kan nieuwe kennis zelfstandig toepassen in situaties waar die kennis vereist is (integreren); kan verbanden zoeken tussen verschillende onderdelen van informatie (relateren); kan een zinvolle logische structuur aanbrengen in informatie (structureren).

02: De student kan een geheel van informatie opsplitsen in essentiële deelaspecten, deze formuleren, begrijpen en verbanden leggen tussen de deelaspecten (analyseren); kan hoofd‐ en bijzaken onderscheiden en grote hoeveelheden informatie reduceren tot de belangrijkste onderdelen (synthetiseren/selecteren); k an voorbeelden en toepassingen bedenken bij meer abstracte informatie (concretiseren); kan nieuwe kennis zelfstandig toepassen in situaties waar die kennis vereist is (integreren); kan verbanden zoeken tussen verschillende onderdelen van informatie (relateren); kan een zinvolle logische structuur aanbrengen in informatie (structureren).

03: De student stelt het eigen functioneren in vraag, analyseert en beoordeelt het; beoordeelt eigen werk en werkwijze op basis van evaluatiecriteria; benoemt positieve en negatieve aspecten in het eigen functioneren; overweegt alternatieve werkwijzen (voor‐ en nadelen) en neemt hierin een verantwoorde beslissing; formuleert leerpunten in het eigen functioneren, neemt deze op en evalueert ze.

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
  • 10. Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk
Toelichting:
09: De student kan zelfstandig problemen definiëren; complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk analyseren; zinvolle oplossingsstrategieën ontwikkelen en toepassen.

10: De student neemt een beredeneerd standpunt in over ethische, normatieve en maatschappelijke vragen; ontwikkelt een persoonlijke visie op beroepsspecifieke maatschappelijke thema's; springt bewust om met het gebruik van grondstoffen en
materiaal; is actief gericht op veiligheid en doet suggesties voor veiligheidsprocedures; gaat op zoek naar duurzame oplossingen voor problemen; neemt verantwoordelijkheid voor het eigen handelen.

C. Beroepsspecifieke competenties

  • BC6 De bachelor in de logistiek is in staat zijn werk met de nodige nauwkeurigheid en stiptheid uit te voeren.
  • BC8 De bachelor in de logistiek is zich bewust van de impact van zijn handelen, keuzes en beslissingen op het milieu, de kwaliteit en de veiligheid en houdt rekening met de van kracht zijnde reglementering.
Toelichting:

 De Bachelor in Logistiek kan het verband leggen tussen de kenmerken (samenstelling en bereidingswijze) van een voedingsmiddel, en de gevoeligheid voor bederf ervan. De Bachelor in Logistiek kan de risico's beschrijven die verbonden zijn aan het logistiek verwerken van levensmiddelen. De Bachelor in Logistiek kan de gepaste maatregelen voorstellen die nodig zijn om de microbiële kwaliteit van levensmiddelen te beheersen. De Bachelor in Logistiek kan de gegevens die wettelijk vereist op het etiket van een verpakt levensmiddel toelichten. De Bachelor in Logistiek kan de hygiëne van personeel en van een werkomgeving vaststellen en er een verslag van maken. De Bachelor in Logistiek kan de principes van GHP formuleren en de relatie leggen met HACCP.

 

Gedragsindicatoren:

- Aspecten van voedselveiligheid betrekken bij het het afwegen of keuzes of handelen een invloed hebben op het milieu, de kwaliteit of de veiligheid;

- Situaties herkennen waar zich een probleem voordoet of kan voordoen op gebied van voedselveiligheid;

o Aspecten van voedselveiligheid betrekken bij het het analyseren en optimaliseren van logistieke bedrijfsprocessen;

o Verzamelen en analyseren van gegevens die een invloed kunnen hebben op het veilig omgaan met levensmiddelen

o Aspecten van voedselveiligheid betrekken bij het het organiseren van de fysieke afhandeling in/uitgaande goederen;

o Aspecten van voedselveiligheid betrekken bij het het plannen van materiaalbewegingen;

o Aspecten van voedselveiligheid betrekken bij het het opstellen van personeelplanning;

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

A. Type

  • cursus

B. Verplichte leermiddelen

Handleiding Labo HACCP van Eric Lens

C. Aanbevolen leermiddelen

A. Types

  • groepswerk
  • labo en werkcollege
  • bedrijfsbezoeken

B. Omschrijving

A. Types

  • schriftelijk examen
  • permanente evaluatie
  • open boek

B. Omschrijving

OA:
05211900
Code:
05211900
Vakcoördinator:
Eric Lens
Semester:
1
Studiepunten:
1
Onderwijstaal:
Nederlands