De cursus geeft informatie en inzicht over een aantal items: Landbouwbeleid --- Historisch kader bij het ontstaan --- Ontstaan en keuzes --- Uitbouw van het beleid --- Ontstaan van problemen --- Internationale druk --- Vroege hervormingen --- Invloed van het beleid op Oost-Europa --- Invloed van het beleid op USA --- Invloed van het beleid op ontwikkelingslanden --- WTO --- Actualiteiten - Landbouweconomie (steeds op macro-economisch niveau) --- Vraag naar landbouwproducten --- Aanbod van landbouwproducten --- Vraag en aanbod van arbeid --- Vraag en aanbod van grond --- Vraag en aanbod van kapitaal
A. Algemene competenties
- 01. Op een wetenschappelijke wijze kunnen denken en handelen
- 02. Kunnen omgaan met complexe problemen
Toelichting:
Problemen leren herkennen en analyseren. Wetenschappelijk verantwoorde mogelijke oplossingen kunnen formuleren. Rekening kunnen houden met de mondiale context. Kennis en inzicht hebben in de samenhang en ontwikkeling van een beleid. De beleidsniveau's kennen en hun invloed kunnen inschatten.
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
- 01. Kunnen gebruiken van methoden en technieken in onderzoek
- 02. Kunnen ontwerpen van onderzoek
Toelichting:
Door een goed inzicht in de problemen kan de student een goed voorstel van een wetenschappelijk onderbouwd onderzoek formuleren. De kennis en problematiek van het beleid helpen hem hierbij. Hij weet wat de doelstellingen zijn en kan gericht hier naartoe werken. Economisch en beleidsgericht onderzoek kan hij begrijpen, ontwerpen en uitvoeren.
C. Beroepsspecifieke competenties
- C01 Inzicht hebben in de nieuwste kennis van het vakgebied of delen ervan.
- C06 Een diagnose kunnen stellen.
- C09 Kennis hebben van operationeel bedrijfsbeheer, beleid en strategie in een onderneming.
Toelichting:
Het huidige landbouwbeleid leren kennen Inzicht krijgen van de redenen van de hervormingen De hervormingen (historisch en actueel) leren kennen Kennis bijbrengen over de landbouwsector op macro-economisch niveau. De mondiale context kunnen verklaren en begrijpen. De fasen in de besluitvorming en beleid leren kennen.
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties
Geen specifieke voorkennis vereist De basisbegrippen worden aangeleerd Een basiskennis over politieke besluitvorming is wenselijk. Kennis van elementaire economische regels en begrippen maken het verwerken van de cursus gemakkelijker.
A. Type
B. Verplichte leermiddelen
C. Aanbevolen leermiddelen
A. Types
B. Omschrijving
A. Types
- Andere: mondeling met schriftelijke voorbereiding
B. Omschrijving
Voor, tijdens en na de lessen, kan de student terecht met vragen. Aangezien de groepen relatief klein zijn, is de drempel laag. Een afspraak maken per mail is ook mogelijk.