Pedagogisch-didactische vorming deel 4 (2009-2010)

- Sociaal-emotionele problemen - Inleiding op leer- en gedragsproblemen - Stilstaan bij het 'leren' van kinderen - Evalueren

A. Algemene competenties

  • 01. Denk- en redeneervaardigheid
  • 02. Informatie verwerven en verwerken
  • 03. Kritisch reflecteren
  • 04. Projectmatig en methodisch handelen in functie van creatieve kennisontwikkeling
  • 05. Leiding geven
  • 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
  • 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 08. Teamgericht kunnen werken
  • 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
  • 10. Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk

C. Beroepsspecifieke competenties

  • C01 Begeleider leer- en ontwikkelingsprocessen.
  • C02 Opvoeder.
  • C03 Inhoudelijk expert.
  • C04 Organisator.
  • C05 Innovator-onderzoeker.
  • C06 Partner van ouders en verzorgers.
  • C07 Lid van schoolteam.
  • C08 Partner van externen.
  • C09 Lid van de onderwijsgemeenschap.
Toelichting:

1.1. beginsituatie achterhalen 1.2. doelstellingen kiezen en formuleren 1.3. leerinhouden-ervaringen selecteren 1.4. leerinhouden-ervaringen structureren 1.5. gepaste werkvormen en groeperingsvormen bepalen 1.6. individueel en in team leermiddelen kiezen en aanpassen 1.7. krachtige leeromgeving creëren met aandacht voor de heterogeniteit van de leergroep. 1.8. observatie/evaluatie voorbereiden 1.9. observeren en proces en product evalueren met oog op bijsturing, remediëring en differentiatie 1.12 omgaan met de diversiteit van de groep

2.5. adequaat omgaan met lln. met sociaal-emotionele probleemsituaties en gedragsmoeilijkheden

3.3. vormingsaanbod situeren en integreren in onderwijsaanbod met het oog op begeleiding en oriëntering van lln.

4.2. soepel en efficiënt da-en weekverlloop dat past in korte en lange termijnplanning 4.4. stimulerende en werkbare klasruimte creëren, rekening houden met de veiligheid van de leerlingen.

5.2. kennis nemen van toegankelijke resultaten van onderwijsonderzoek

6.1. zich informeren over en discreet omgaan met gegevens

7.4. zich documenteren over rechtspositie en die van de leerlingen

8.1. met de hulp van collega's contacten leggen, communiceren en samenwrken met externe instanties die onderwijsbetrokken initiatieven organiseren.

9.1. deelnemen aan maatschappelijk debat over onderwijskundige thema's 9.2. dialogeren over zijn beroep en zijn plaats in de samenleving

 

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

A. Type

  • cursus

B. Verplichte leermiddelen

C. Aanbevolen leermiddelen

A. Types

  • hoorcollege
  • begeleide zelfstudie

B. Omschrijving

A. Types

  • schriftelijk examen
  • paper/werkstuk

B. Omschrijving

1ste examenperiode 2de examenperiode 3de examenperiode
% vorm % vorm % vorm
100 schriftelijk examen 100 schriftelijk  examen

Een niet-correct taalgebruik heeft invloed op de evaluatie van het OO. 

 

Voor dit opleidingsonderdeel zijn 2 uren differentiatietijd voorzien. Hiervan kunnen studenten gebruik maken voor extra ondersteuning bij het verwerken/studeren van dit opleidingsonderdeel en/of bij het maken van taken en opdrachten.
OA:
11268030
Code:
11268030
Vakcoördinator:
Lore Staes
Semester:
2
Studiepunten:
3
Onderwijstaal:
Nederlands