Open leerruimte (2009-2010)

OPTIE 1:
De student werkt in groep 2 thema's vakoverschrijdend uit, telkens gedurende vijf weken.
Bij de vijf werksessies wordt telkens de nodige coaching door docenten aangeboden bij het brainstormen, selecteren van leerinhouden, het uitwerken van didactische pakketten, ...

OPTIE 2:
De student werkt gedurende een vijftal sessies aan de voorbereiding van de extra muros-activiteit naar een lerarenopleiding in het buitenland. De volgende vijf weken werken ze een thema vakoverschrijdend uit (zie optie 1).

A. Algemene competenties

  • 01. Denk- en redeneervaardigheid
  • 02. Informatie verwerven en verwerken
  • 03. Kritisch reflecteren
  • 04. Projectmatig en methodisch handelen in functie van creatieve kennisontwikkeling
  • 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
  • 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 08. Teamgericht kunnen werken
  • 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
  • 10. Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk

C. Beroepsspecifieke competenties

  • C01 Begeleider leer- en ontwikkelingsprocessen.
  • C02 Opvoeder.
  • C03 Inhoudelijk expert.
  • C04 Organisator.
  • C05 Innovator-onderzoeker.
  • C07 Lid van schoolteam.
  • C08 Partner van externen.
  • C09 Lid van de onderwijsgemeenschap.
  • C10 Cultuurparticipant.
Toelichting:

Studenten (van verschillende onderwijsvakken) kunnen in groep een actueel thema selecteren dat aansluit bij de leef- en belevingswereld van pubers / jongeren. Ze kunnen brainstormen over dit thema en een inhoudelijk degelijke informatiemap hierover uitwerken. Ze kunnen zinvolle doelstellingen omtrent dit thema formuleren, met de leerplannen van hun eigen vak in het achterhoofd. In groep kunnen ze hierrond een didactisch pakket uitwerken. Ook het organisorische aspect is hierbij belangrijk. Ze voorzien zowel een handleiding voor leerkrachten als een werkbundel, website, of ander didactisch materiaal voor de leerlingen. Ze stellen dit voor aan hun medestudenten, aan experten uit het werkveld en aan docenten.  Samenwerken, buiten de grenzen van het eigen vak denken en inspelen op de actualiteit staan centraal.

Competenties C04, C08, C09 horen enkel bij optie 2:
Studenten leren het onderwijssysteem (lerarenopleiding en secundair onderwijs) in Frankrijk kennen. Ze organiseren zelf verschillende activiteiten, leggen hiervoor de contacten en ondernemen de nodige acties. 

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

A. Type

  • materiaal op leeromgeving
  • materiaal op WWW

B. Verplichte leermiddelen

C. Aanbevolen leermiddelen

A. Types

  • groepswerk
  • Andere: coachingsmomenten, extra muros-activiteit

B. Omschrijving

A. Types

  • presentatie
  • peer assessment
  • paper/werkstuk

B. Omschrijving

Optie 1:

1ste examenperiode

 

 

 

 

2de examenperiode

 

 

 

 

3de examenperiode

 

 

 

 

%

 

 

 

 

vorm

 

 

 

 

%

 

 

 

 

vorm

 

 

 

 

%

 

 

 

 

vorm

 

 

 

 

 20

 

 

 

 didactisch pakket thema 1

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 50

 

 

 

 didactisch pakket

 

 

 

 20

 

 

 

paper thema 1

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 50

 

 

 

 paper

 

 

 

 30

 

 

 

 didactisch pakket thema 2

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 30  paper thema 2        

100%

 

 

 

 

 

 

 

 

100%

 

 

 

 

 

 

 

 

100%

 

 

 

 

 

 

 

 

De evaluatie van thema 1 telt mee voor 40% van de totale score van dit OO.
Studenten dienen per groep in:
* het didactisch pakket
* een paper: 
         - verantwoording van de pedagogisch-didactische keuzes
         - peer-assessment m.b.t. teamgericht werken
         - feedbackverslag van de mentor over het didactisch pakket. 
Concretere opdrachtbeschrijving en criteria worden meegedeeld in de studiewijzer.  

De evaluatie van thema 2 telt mee voor 60% van de totale score van dit OO.
De evaluatie gebeurt op dezelfde manier als deze van thema 1.

Optie 2:

1ste examenperiode

 

 

 

 

2de examenperiode

 

 

 

 

3de examenperiode

 

 

 

 

%

 

 

 

 

vorm

 

 

 

 

%

 

 

 

 

vorm

 

 

 

 

%

 

 

 

 

vorm

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  60

 

   voorbereiding + extra muros-activiteit

 

 50

 

 

 

 didactisch pakket

 

 

 

 

 

 

 

  

 20

 

 

 

 Didactisch pakket, thema 2

 

 

 

 50

 

 

 

 paper

 

 

 

 

 

 

 

  

 20

 

 

 

 paper thema 2

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

100%

 

 

 

 

 

 

 

 

100%

 

 

 

 

 

 

 

 

100%

 

 

 

 

 

 

 

 

De voorbereiding van de extra muros-activiteit telt mee voor 60% van de totale score van dit OO.
De evaluatie van thema 2 telt mee voor 40% van de totale score van dit OO.
De evaluatie van thema 2 gebeurt op dezelfde manier als hierboven omschreven.

EXAMENPERIODE 3:

De student werkt individueel één thema vakoverschrijdend uit.
Het didactisch pakket wordt gequoteerd op 50% van de totale score.
Verder dient hij een paper in met verantwoording van de keuzes. Deze telt ook mee voor 50% van de punten.

De studenten krijgen per sessie inleidende informatie over de verschillende stappen in het vakoverschrijdend thematisch werken / in de voorbereiding van de extra muros-activiteit.
Bovendien kunnen zij beroep doen op hun docent-coach, na afspraak.
OA:
11269930
Code:
11269930
Vakcoördinator:
Kristien Peeters
Semester:
1+2
Studiepunten:
4
Onderwijstaal:
Nederlands