Kernbegrippen uit methodiek en agogiek, planmatige aanpak, benadering van problemen, doelstellingen en strategie, contact met de ander, het verhaal van de ander,
methodisch, ethisch en persoonlijk verantwoord handelen, werken met doelgroepen.
A. Algemene competenties
- 01. Denk- en redeneervaardigheid
- 02. Informatie verwerven en verwerken
- 03. Kritisch reflecteren
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
C. Beroepsspecifieke competenties
- C03 De MA kan agogisch handelen met de inzet van algemeen menswetenschappelijke en praktijktheoretische kennis en inzichten.
- C04 De MA integreert de ethische dimensie in zijn handelen.
Toelichting:
C3: De MA kan agogisch handelen met de inzet van algemeen menswetenschappelijke en praktijktheoretische kennis en inzichten.
- De student verwerft een inzicht in het methodisch handelen en zijn verschillende kernelementen
- De student kan deze inzichten expliciteren en past deze toe op voorbeelden en casussen
- De student kan agogische situaties herkennen, analyseren en kritisch bevragen.
C4: De MA integreert de ethische dimensie in zijn handelen.
- De student is zich bewust van de waarden van waaruit een agoog handelt
- De student kan een ethisch discours voeren over zijn intentioneel handelen
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties
geen
A. Type
- handboek
- materiaal op leeromgeving
B. Verplichte leermiddelen
Brinkman Joep, 2004, Voor de verandering. Een praktische inleiding in de
agogische theorie. Wolters-Noordhoff, Groningen/Houten.
Aanvullende nota's onder de naam 'Agogiek'.
C. Aanbevolen leermiddelen
A. Types
- hoorcollege
- groepswerk
- begeleide zelfstudie
B. Omschrijving
A. Types
- mondeling examen
- open boek
B. Omschrijving