"Algemene chemie en inleiding tot analytische chemie" bestudeert de kwantitatieve aspecten van aflopende reacties. Gehalteuitdrukkingen en de reacties in oplossing krijgen bijzondere aandacht. Enkele begrippen uit de reactiekinetiek worden besproken. De principes van evenwichtsreacties worden behandeld en de samenstelling van evenwichtsmengsels wordt berekend. Een eerste aanzet tot de analytische chemie wordt gezet in de bespreking van zuur-base evenwichten. De pH-berekeningen van oplossingen van zwakke en sterke zuren, van zwakke en sterke basen komen aan bod. En de zuur-basetitratie als analytische methode wordt eveneens besproken.
A. Algemene competenties
- 01. Denk- en redeneervaardigheid
- 02. Informatie verwerven en verwerken
- 03. Kritisch reflecteren
- 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
- 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
C. Beroepsspecifieke competenties
- C05 De voedings- en dieetkundige analyseert voedingsmiddelen om de hygiëne en samenstelling te evalueren.
- C08 De voedings- en dieetkundige past wetenschappelijke inzichten toe bij het oplossen van voedings-en dieetproblemen.
Toelichting:
- De studenten kunnen de opgaven van oefeningen i.v.m. reactiestoechiometrie en gehalteuitdrukkingen vlot analyseren, kunnen relaties leggen tussen verschillende grootheden, een strategie voor het oplossen van het probleem uitwerken en tot het gevraagde eindresultaat komen. - De studenten kunnen de factoren die de reactiesnelheid beïnvloeden verklaren. - De studenten kunnen de principes van het chemisch evenwicht en de factoren die de evenwichtsligging beïnvloeden toepassen in allerlei chemische evenwichten en in het bijzonder in zuur-base evenwichtssystemen. - De studenten kunnen de pH van eenoplossing inschatten en berekenen. - De studenten kunnen het pH-verloop tijdens een zuur-basetitratie schetsen en berekenen. - De studenten kunnen definiëren wat een buffer is en de eigenschappen en bereidingswijzen uitlegen. - De studenten kunnen de verschillende wetmatigheden en principes van de chemie integreren en probleemoplossend handelen in geïntegreerde oefeningen en probleemstellingen.
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties
Geen voor chemie (alhoewel voorkennis de studie gemakkelijker maakt), maar een voldoende basiskennis (rekentechnisch) wiskunde is een pluspunt.
A. Type
B. Verplichte leermiddelen
- R. Thys, 2009. Algemene Chemie en Inleiding tot Analytische Chemie voor Voedings- en Dieetleer. Niet-gepubliceerde cursus, KHKempen, Geel, 140p. - HARRISON, R.D. en ELLIS, H., 1999.Book of Data. Seventeenth Impression, Revised Nuffield Advanced Science, 166p. - R. Nackaerts, R. Thys, M. Van Der Borght, Oefeningen chemie voor Voedings- en dieetleer, Niet-gepubliceerde cursus, KHKempen, Geel.
C. Aanbevolen leermiddelen
A. Types
- hoorcollege
- oefenpracticum
- begeleide zelfstudie
B. Omschrijving
Tijdens de hoorcolleges wordt zoveel mogelijk interactief gewerkt. Dit betekent dat voortdurend vragen worden gesteld aan de studenten zodat zij zelf redeneringen kunnen leren opbouwen. Via de antwoorden komen eventuele misvattingen tot uiting. Deze misvattingen kunnen rechtgezet worden. De gestelde vragen geven ook richtlijnen weer over de manier van studeren en over mogelijke toetsvragen. Tijdens de hoorcolleges wordt ook voldoende tijd gespendeerd aan oefeningen (zowel rekenoefeningen als denk/interpretatievragen) die geleidelijk in moeilijkheidsgraad toenemen. Telkens worden voldoende oefeningen als voorbeeld uitgelegd waarna studenten zelfstandig de volgende oefeningen moeten oplossen.
Verder zijn er oefeningenzittingen waarbij enkel oefeningen aan bod komen, telkens over een bepaald thema. Studenten moeten deze oefeningen thuis voorbereiden zodat de knelpunten duidelijk worden en tijdens de oefeningenzitting (meestal) individueel kunnen aangepakt worden. Bij de oefeningen staan verwijzingen naar de theorie en hints voor het oplossen. Maar deze hulp vermindert geleidelijk. Een oefeningenreeks is opgebouwd van eenvoudige naar moeilijkere oefeningen (integratie van verschillende delen van de leerstof).
In de cursus staan oefeningen na ieder hoofdstuk. Deze oefeningen worden op vrijwillige basis gemaakt en ter verbetering afgegeven. De verbetering bevat hints voor het oplossen indien ze foutief zijn opgelost en ze worden besproken als de student dit wenst.
A. Types
B. Omschrijving
Een gedetailleerde concretisering van de competenties is opgenomen in de cursus onder de titel 'leerobjectieven'. Type-oefeningen worden in de cursus, tijdens de lessen, via de oefeningenzittingen en via toledo gegeven. Het examen omvat een variatie aan soorten vragen: formuleren van definities, de juistheid van een uitspraak beoordelen, een uitspraak verklaren en een aantal rekenoefeningen. Bij de rekenoefeningen wordt de reactie steeds gegeven. De verhouding tussen theorie en oefeningen in het examen is wisselend maar stemt min of meer overeen met de tijd die aan theorie en oefeningen in de lessen wordt gespendeerd. Er is een tussentijdse toets die voor een gedeelte meetelt in het eindtotaal.
Studenten hebben tijdens de lessen ruimschoots de gelegenheid om vragen te stellen. Individuele begeleiding kunnen ze genieten als ze oefeningen (extra of uit de cursus) oplossen en deze willen bespreken. Tijdens de oefeningenzitting wordt individueel uitleg gegeven zodat specifieke problemen kunnen aangepakt worden. Powerpoint presentaties worden ter beschikking gesteld via Toledo.