Leergroep deel 1 (2009-2010)

In leergroep 1 leren studenten:

In groep werken aan een taak: samen verantwoordelijk zijn voor een goed eindresultaat en daarbij verstandig en efficiënt leren samenwerken. Tijdens dit samenwerken worden reflectiemomenten ingebouwd om de student te leren kijken naar zichzelf en de anderen in groepsverband. Er worden een aantal begrippen en kapstokken aangereikt over het functioneren van groepen.

Vanuit ervaringen in de echte wereld, maatschappelijk relevante thema’s ‘distilleren’, één thema verder uitdiepen en uiteenrafelen, en dan expert worden in dit thema.

Opgebouwde expertise overdragen aan  medestudenten. De studenten bregen samen een boeiende, kritische en interactieve presentatie naar voor in klasverband.

A. Algemene competenties

  • 01. Denk- en redeneervaardigheid
  • 02. Informatie verwerven en verwerken
  • 03. Kritisch reflecteren
  • 04. Projectmatig en methodisch handelen in functie van creatieve kennisontwikkeling
  • 05. Leiding geven
  • 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
  • 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 08. Teamgericht kunnen werken
  • 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
  • 10. Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk

C. Beroepsspecifieke competenties

  • C01 De MA kan zich binnen functionele relaties authentiek verbinden met mensen en groepen.
  • C03 De MA kan agogisch handelen met de inzet van algemeen menswetenschappelijke en praktijktheoretische kennis en inzichten.
  • C06 De MA kan in een team en een organisatie werken en kan zich functioneel bewegen in een netwerk van partners en organisaties.
  • C07 De MA werkt aan zijn verdere professionalisering binnen een perspectief van levenslang leren en zich ontwikkelen.

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

A. Type

  • cursus
  • materiaal op leeromgeving

B. Verplichte leermiddelen

Boven, E. (Red.). (2009). Nota portfolio en POP. Onuitgegeven nota, K.H.K., Dep. S.W. Geel

Boven, E. (Red.). (2009). Samenwerken rond een maatschappelijk thema. Onuitgegeven nota, K.H.K., Dep. S.W. Geel

Clé N, Demoulin S, Heylen S, Moras T, Smits S, Van Den Broek L,. (2009) Sociaal werk stript!. Geel: Campinia.

 

 

 

C. Aanbevolen leermiddelen

A. Types

  • groepswerk
  • begeleide zelfstudie
  • oefenpracticum
  • bedrijfsbezoeken
  • Andere: ervaringsbezoek

B. Omschrijving

De lessen in de leergroep kenmerken zich door: Het aanbieden van ervaringen, informatie en oefenmomenten om de nodige competenties te verwerven.

Er wordt ook in groepjes van 5 à 6 studenten gewerkt aan de voorbereiding van een leeractiviteit rond een maatschappelijk relevant thema. Vanuit een ervaringsbezoek in een stad of een buurt verkennen en verwerken studenten informatie met betrekking tot een thema waar ze expert in willen worden. In dit kader brengen de studenten ook een bezoek aan het werkveld met betrekking tot het gekozen maatschappelijk thema.

In deze groepjes reflecteren de studenten ook over het eigen 'leren', over de eigen vorderingen ten aanzien van de na te streven competenties. Deze reflecties worden telkens verwerk in een verslag.

Doorheen de leergroep werken studenten zelfstandig aan een portfolio. Dit is de verzameling van al de ervaringen, reflecties, opdrachten en verslagen. De rode draad doorheen dit portfolio is de persoonlijke ontwikkeling.

A. Types

  • praktische proef
  • projectwerk
  • mondeling examen
  • permanente evaluatie
  • Andere: samenstelling portfolio

B. Omschrijving

De beoordeling van de student omvat 3 delen:
Permanente evaluatie: (aanwezigheid, tijdig afgeven van opdrachten, een houding aannemen waarin je kansen voor jezelf creëert, participatie, engagement en actieve inzet tijdens het samenwerken aan de taak en de inbreng tijdens de leeractiviteit, betrokkenheid tonen t.a.v. thematieken in onze samenleving, het proces bij het schrijven van verslagen);
Een schriftelijke groepsopdracht: het draaiboek
Een assessment:
Deel 1 Samenwerkingsopdracht en reflectie bij deze samenwerkingsopdracht
Deel 2 Persoonlijke ontwikkeling: schriftelijke voorbereiding en gesprek over de persoonlijke ontwikkeling op basis van het portfolio.

OA:
04230070
Code:
04230070
Vakcoördinator:
Els Boven
Semester:
1
Studiepunten:
4
Onderwijstaal:
Nederlands