In leergroep 1 leren studenten:
In groep werken aan een taak: samen verantwoordelijk zijn voor een goed eindresultaat en daarbij verstandig en efficiënt leren samenwerken. Tijdens dit samenwerken worden reflectiemomenten ingebouwd om de student te leren kijken naar zichzelf en de anderen in groepsverband. Er worden een aantal begrippen en kapstokken aangereikt over het functioneren van groepen.
Vanuit ervaringen in de echte wereld, maatschappelijk relevante thema’s ‘distilleren’, één thema verder uitdiepen en uiteenrafelen, en dan expert worden in dit thema.
Opgebouwde expertise overdragen aan medestudenten. De studenten bregen samen een boeiende, kritische en interactieve presentatie naar voor in klasverband.
Boven, E. (Red.). (2009). Nota portfolio en POP. Onuitgegeven nota, K.H.K., Dep. S.W. Geel
Boven, E. (Red.). (2009). Samenwerken rond een maatschappelijk thema. Onuitgegeven nota, K.H.K., Dep. S.W. Geel
Clé N, Demoulin S, Heylen S, Moras T, Smits S, Van Den Broek L,. (2009) Sociaal werk stript!. Geel: Campinia.
De lessen in de leergroep kenmerken zich door: Het aanbieden van ervaringen, informatie en oefenmomenten om de nodige competenties te verwerven.
Er wordt ook in groepjes van 5 à 6 studenten gewerkt aan de voorbereiding van een leeractiviteit rond een maatschappelijk relevant thema. Vanuit een ervaringsbezoek in een stad of een buurt verkennen en verwerken studenten informatie met betrekking tot een thema waar ze expert in willen worden. In dit kader brengen de studenten ook een bezoek aan het werkveld met betrekking tot het gekozen maatschappelijk thema.
In deze groepjes reflecteren de studenten ook over het eigen 'leren', over de eigen vorderingen ten aanzien van de na te streven competenties. Deze reflecties worden telkens verwerk in een verslag.
Doorheen de leergroep werken studenten zelfstandig aan een portfolio. Dit is de verzameling van al de ervaringen, reflecties, opdrachten en verslagen. De rode draad doorheen dit portfolio is de persoonlijke ontwikkeling.
De beoordeling van de student omvat 3 delen:
Permanente evaluatie: (aanwezigheid, tijdig afgeven van opdrachten, een houding aannemen waarin je kansen voor jezelf creëert, participatie, engagement en actieve inzet tijdens het samenwerken aan de taak en de inbreng tijdens de leeractiviteit, betrokkenheid tonen t.a.v. thematieken in onze samenleving, het proces bij het schrijven van verslagen);
Een schriftelijke groepsopdracht: het draaiboek
Een assessment:
Deel 1 Samenwerkingsopdracht en reflectie bij deze samenwerkingsopdracht
Deel 2 Persoonlijke ontwikkeling: schriftelijke voorbereiding en gesprek over de persoonlijke ontwikkeling op basis van het portfolio.