Agogische vaardigheid deel 1 (2009-2010)

Binnen dit opleidingsonderdeel komen o.a. volgende agogische kaders en theorieën aan bod:
observeren, waarnemen, interpreteren
communicatie: proces, weerstand, relationeel taalgebruik
omgaan met en geven van feedback
johari-venster
kernkwadrant
lichaamstaal
teamrollen (Belbin)

A. Algemene competenties

  • 01. Denk- en redeneervaardigheid
  • 02. Informatie verwerven en verwerken
  • 05. Leiding geven
  • 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 08. Teamgericht kunnen werken

C. Beroepsspecifieke competenties

  • C01 Begeleider leer- en ontwikkelingsprocessen.
  • C03 Inhoudelijk expert.
  • C06 Partner van ouders en verzorgers.
  • C07 Lid van schoolteam.
Toelichting:

Begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen: De student kan gericht observeren.

Inhoudelijk expert: De student beheerst agogische kaders en theorieën en past deze toe in verschillende situaties.

Lid van een schoolteam: De student kan werken aan een positieve sfeer door communicatieve vaardigheden te integreren.

Partner van ouders en verzorgers: De student kan discreet omgaan met gegevens van de lerenden.

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

A. Type

  • cursus

B. Verplichte leermiddelen

cursus

C. Aanbevolen leermiddelen

A. Types

  • discussieseminarie
  • oefenpracticum
  • groepswerk
  • begeleide zelfstudie

B. Omschrijving

A. Types

  • mondeling examen

B. Omschrijving

 

1ste examenperiode

 

2de examenperiode

 

3de examenperiode

 

%

 

vorm

 

%

 

vorm

 

%

 

vorm

 

 

 

 100

 mondeling examen

 100

 mondeling examen

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

OA:
11267900
Code:
11267900
Vakcoördinator:
Els Van Gorp
Semester:
1+2
Studiepunten:
3
Onderwijstaal:
Nederlands