elektronica (2009-2010)

1. Basis componenten:
- weerstanden, condensatoren, spoelen, transformatoren, diodes, transistors (BJT and MOSFET), solid state switches.
2. Elektronische systemen:
- sensoren en actuatoren, signaalprocessing, versterkers.
3. Digitale systemen: logische poorten, combinatorische schakelingen, sequentiële schakelingen. 4. Basis van PLC-programmatie: logische schakelingen, timers, tellers - Grafcet

A. Algemene competenties

  • 01. Denk- en redeneervaardigheid
  • 02. Informatie verwerven en verwerken
  • 04. Vermogen tot kritische reflectie
Toelichting:
Naast het verwerven van de basiskennis van de elektronica wordt de student gestimuleerd om onbekende parameters in een schakeling te bepalen al dan niet via benaderende methoden.  Hierbij leert hij zijn resultaat te toetsen via een aantal controle regels.

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 01. Een onderzoekende houding hebben met inbegrip van een appreciatie van de onzekerheid, de ambiguïteit en de grenzen van de kennis

C. Beroepsspecifieke competenties

  • C01 Systematische kennis hebben van de kernelementen van een discipline.
  • C03 Begrip hebben van de structuur van het vakgebied en samenhang met andere vakgebieden.
Toelichting:
De studenten vertrouwd maken met de belangrijkste halfgeleidercomponenten zowel in analoge als in digitale technieken. De studenten verwerven een inzicht in de opbouw van eenvoudige elektronische schakelingen. De studenten kunnen een eenvoudig PLC-programma lezen en wijzigen.

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

Eenvoudige wetten uit de elektriciteit

A. Type

  • audiovisueel materiaal

B. Verplichte leermiddelen

Cursus

C. Aanbevolen leermiddelen

A. Types

  • hoorcollege
  • labo en werkcollege

B. Omschrijving

A. Types

  • mondeling examen

B. Omschrijving

De student kan contact opnemen via email of kan vragen stellen na de les.
OA:
03201801
Code:
03201801
Vakcoördinator:
Peter Karsmakers
Semester:
2
Studiepunten:
3,1
Onderwijstaal:
Nederlands