Spectrometische methoden (2009-2010)

Deze opleidingsactiviteit brengt een gedetailleerde beschrijving van de belangrijkste spectrometrische methoden. Voor elk van de besproken methodes worden de achterliggende principes toegelicht, wordt de technische uitvoering beschreven, worden de mogelijkheden en de beperkingen aangegeven en komen typische toepassingen aan bod. De cursus streeft eveneens naar inzicht in de samenhang van de verschillende methodes.

A. Algemene competenties

  • 01. Denk- en redeneervaardigheid
  • 02. Informatie verwerven en verwerken
  • 03. Kritisch reflecteren
  • 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën

C. Beroepsspecifieke competenties

  • C01 De chemist is in staat om op doordachte wijze een analyseproces van bemonstering tot eindrapportering uit te voeren zodat correcte en betrouwbare analyseresultaten bekomen worden.
  • C02 De chemist kan op adequate wijze technische installaties en apparatuur bedienen en beheren zodat hun efficiëntie, betrouwbaarheid en duurzaamheid gegarandeerd zijn.
  • C04 De chemist kan op doordachte en kritische wijze resultaten (waaronder waarnemingen) noteren, bundelen en verwerken om tot zinvolle en volledige besluiten te komen.
  • C05 De chemist kan op adequate wijze mondeling en schriftelijk communiceren om een optimale informatiedoorstroming te verzekeren.
Toelichting:
Basiscompetenties: Studenten kennen de achterliggende principes van de beschreven methodes en kunnen deze in eigen woorden uitleggen. Studenten kunnen de begrippen die betrekking hebben op de beschreven methodes omschrijven en toepassen. Studenten kunnen de technische uitvoering van de besproken methodes uitleggen. Studenten kunnen mogelijke interferenties en toepassingen van de methodes omschrijven. Studenten hebben inzicht in de samenhang van de verschillende methodes. Studenten kunnen de verschillende methodes vergelijken op het gebied van prestatiekenmerken, mogelijkheden en beperkingen. Extra competentie: Studenten kunnen voor een gegeven probleem de meest geschikte analysemethode selecteren.

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

Er is een voorkennis vereist van algemene chemische en fysische grondbeginselen die aangeleerd worden in het eerste jaar. Ook is enige rekenvaardigheid nodig. Belangrijk is tevens dat de student de verworven kennis kan toetsen aan de praktijk.

A. Type

  • cursus
  • materiaal op leeromgeving
  • audiovisueel materiaal

B. Verplichte leermiddelen

Kristien Schoone (2009). Analytische Chemie: Spectrometrische methoden. Onuitgegeven nota's bij een cursus voor het tweede jaar van de opleiding Bachelor in Chemie, Katholieke Hogeschool Kempen, Departement Gezondheidszorg en Chemie Geel.

Kristien Schoone (2009). Analytische Chemie: Spectrometrische methoden - Opdrachten. Onuitgegeven nota's bij een cursus voor het tweede jaar van de opleiding Bachelor in Chemie, Katholieke Hogeschool Kempen, Departement Gezondheidszorg en Chemie Geel.

C. Aanbevolen leermiddelen

A. Types

  • hoorcollege
  • oefenpracticum

B. Omschrijving

Tijdens de contacturen wordt de leerstof op een systematische, interactieve manier aangebracht. Hierbij wordt gewerkt met powerpointpresentaties die bijkomend illustratief materiaal (foto's, filmpjes, simulaties) bevatten. Er wordt eveneens de mogelijkheid gegeven om oefeningen te maken. Hierbij worden een aantal oefeningen gezamenlijk opgelost, waarna de studenten de mogelijkheid krijgen om zelf oefeningen te maken en vragen te stellen indien nodig.

A. Types

  • schriftelijk examen
  • permanente evaluatie

B. Omschrijving

De inhoud van deze opleidingsactiviteit wordt voor het grootste gedeelte (90%) geëvalueerd via een schriftelijk examen. Hierbij komt een variatie aan vraagvormen aan bod: definities formuleren en illustreren met voorbeelden, uitspraken evalueren op hun juistheid, meerkeuzevragen, open vragen naar principes, technische uitvoering, voor- en nadelen en toepassingen van de technieken, vragen naar verbanden tussen technieken, rekenvragen...

In samenwerking met de OA Engels en communicatie dient er ook een opdracht uitgewerkt te worden. De inhoud van de opdracht kadert in het domein van de spectrometrische methoden. Deze vorm van permanente evaluatie telt voor 10% mee.  

Tijdens de contacturen krijgen de studenten de gelegenheid tot het stellen van vragen en het maken van oefeningen. Ook buiten de lesuren en per mail kunnen steeds vragen gesteld worden. Oplossingen van de oefeningen worden op Toledo ter beschikking gesteld, evenals de powerpointpresentaties en andere bijkomende informatie van de opleidingsactiviteit.
OA:
06020151
Code:
06020151
Vakcoördinator:
Kristien Schoone
Semester:
1
Studiepunten:
2,5
Onderwijstaal:
Nederlands